پرسش و پاسخ

سلام. اگه کسی رو از شرکت بیرون کنن، چطوری باید بریم دنبال بیمه بیکاری؟
مدارک چی میخاد؟ ۱سال سابقه دارم تو اون شرکت.

قشقایی: برای بیمه بیکاری ابتدا به هیاتهای حل ااختلاف وزارت کار مراجعه تا اخراج مورد تایید قرار گیرد. مدارک لازم نیز شامل قرارداد یا هر مدرکی که دال بر اشتغال شما باشد، نامه اخراج، لیست پرداخت حق بیمه و...اگر قرارداد موقت است یک سال سابقه در آخرین شرکت لازم است.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

پرسش و پاسخ

سلام اگر خانمي ١٥ سال سابقه و٥٥ سال داشته باشد آيا مشمول ماده ١١١ ميشود ؟

قشقایی: خیر 15 روز حقوق می گیرد و اگر مستمری بازنشسگی وی کمتر از حداقل حقوق شورای عالی کار باشد تا حداقل ارتقاء نمی یابد.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

پرسش و پاسخ

یک سوالی داشتم
در یک شرکت مدت اعتبار نمایندگان شورای کارگری به اتمام رسیده و هنوز انتخابات برگزار نشده است.
آیا نماینده های قبلی میتوانند فعالیت کنند یا اینکه خیر؟


--- 

 

قشقایی: تا انتخاب نمایندگان جدید، نمایندگانی که قبلاً مستند به اختیارات حاصله از تبصره 2 ماده 136 قانون کار توسط وزارتخانه انتخاب شده‌اند کماکان مشغول انجام وظیفه‌ خواهند بود.

 

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

پرسش و پاسخ

مشاوره- اشتغال مجدد پس از بازنشستگی:

وقتی بازنشسته شدم قرار شد در همان شرکتی که کار میکردم به عنوان مشاور مالی دو روز در هفته
ادامه بدم
البته مشاور تامین اجتماعی به من گفت شما جز مشاور نمیتونی ادامه کار در همان شرکتی که کار میکردی رو بدهی و حالا کار فرما از من کتبا
این مقررات را میخواد و من نمیدونم در کدام فصل قوانین و مقررات میشه این مورد را پیدا کرد.

قشقایی: بر اساس آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری اشتغال بازنشستگان در صورتی که در چارچوب ضوابط قانون کار از نظر ساعات کار، حقوق و دستمزد و..نباشد اشتغال واقعی محسوب نشده و سازمان تامین اجتماعی اجازه ندارد مستمری بازنشستگی چنین شخصی را قطع کند. ضمناً اشتغال مجدد در آخرین کارگاه قبل از بازنشستگی باعث قطع مستمری بازنشستگی می شود.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

پرسش و پاسخ

مشاوره- بازنشستگی کارکنان

لطفا توضیح دهید مقررات حاکم بر بازنشستگی کارکنان سازمان تامین اجتماعی کدام قانون می باشد و شرایط بازنشستگی آنان چگونه است؟

قشقایی: بازنشستگی کارکنان سازمان تامین اجتماعی مطابق ماده 64 آیین نامه استخدامی سازمان مصوب 1386 هیات امنای تامین اجتماعی صورت می گیرد که به شرح زیر می باشد:

الف) سازمان می تواند کارکنان خود را با شرایط زیر بازنشسته نماید.

1-داشتن حداقل 30 سال سابقه خدمت با 50 سال سن

2- داشتن حداقل 20 سال سابقه خدمت و 60 سال سن برای مردان و 55 سال سن برای زنان با بیست روز حقوق با درخواست کارمند

3-داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت برای زنان کارمند بدون شرط سنی با بیست و پنج روز حقوق با درخواست کارمند

ب) سازمان مکلف است کارکنان واجد شرایط زیر را رأساً بازنشسته نماید.

1-داشتن حداقل 60 سال سن و 30 سال سابقه خدمت

2- داشتن حداقل 65 سال سن و 25 سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق

 

 

 

پرسش و پاسخ

مشاوره:

در چه شرایطی باید در کارگاههای مشمول قانون کار طرح طبقه بندی مشاغل اجرا گردد؟

قشقایی: زمانی که لیست پرداخت حق بیمه کارکنان به 50 نفر برسد کارگاه قانوناً مشمول اجرای طرح طبقه بندی مشاغل خواهد بود.

البته بنا به تمایل مدیریت واحد، منعی برای اجرای طرح به تعداد کمتر از تعداد مذکور نیز وجودندارد. در صورتی که واحد مربوطه پس از رسیدن به حد نصاب مذکور از اجرای طرح خودداری نماید اداره کار محل با اتنخاب شرکتهای معتبر و رسمی این کار را به حساب کارگاه مربوطه اجرا وهزینه های آنرا به اضافه جرایم از کارفرمای کارگاه وصول خواهد کرد.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

پرسش و پاسخ

بنده به مدت هفت سال در شرکتی به عنوان کارگر ساده کار کردم و در این مدت تمام حقوق خود را دریافت کردم ولی از طرف شرکت هیچ بیمه نشده ام و این را به شرکت چندین بار گفته ام که بیمه کنند ولی از طرف شرکت بیمه نشده ام لطفا راهنمایی کنید که چه کاری را باید انجام دهم

قشقایی: بیمه کردن کارکنان اجباری است بنابراین قصور کارفرما در این خصوص مستوجب جرایم مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی می باشد. در ابتدا به شعبه تامین اجتماعی محل مراجعه کنید و مدارک اشتغال خود را ارائه دهید در کمیته احتساب سابقه شعبه مورد رسیدگی قرار گیرد . اگر نتیجه نگرفتید به هیاتهای حل اختلاف اداره کار محل مراجعه کنید.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

اجرای دادنامه‌های بدوی دیوان عدالت اداری درباره افزایش مرخصی زایمان آغاز شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دستور داد پس از ابلاغ دادنامه‌های صادره ازشعب بدوی دیوان عدالت اداری درباره افزایش مرخصی زایمان به این سازمان، چنانچه بیمه شده حائز شرایط قانونی باشد، نسبت به اجابت خواسته شُکات اقدام و از ثبت دادخواست تجدیدنظر خودداری گردد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دستور داد پس از ابلاغ دادنامه‌های صادره ازشعب بدوی دیوان عدالت اداری درباره افزایش مرخصی زایمان به این سازمان، چنانچه بیمه شده حائز شرایط قانونی باشد، نسبت به اجابت خواسته شُکات اقدام و از ثبت دادخواست تجدیدنظر خودداری گردد.

به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در نامه مدیرکل امور حقوقی سازمان تامین اجتماعی خطاب به مدیریت درمان تامین اجتماعی استان ها، این طور آماده است:

" وفق تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت خانواده، مصوب 1392 به دولت اجازه داده شده است : مرخصی زایمان مادران را به 9 ماه افزایش دهد و هیات وزیران نیز در راستای این اختیار به موجب بند یک تصویب نامه شماره 92091/ت 46527 مورخ 19/4/92 مدت مرخصی زایمان را از 6 ماه به 9 ماه افزایش داده است و بنابر مصوبه مزبور مقرر نموده « مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی 9 ماه تمام، با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط....» افزایش یابد.

در ادامه این نامه آمده است: بر این اساس دعاوی متعددی علیه سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری در خصوص موضوع افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه مطرح گردیده که در پرونده‌های مذکور، شعب دیوان عدالت اداری مستند به دادنامه های شماره 225-224 مورخ 22/4/95 و شماره 64 مورخ 31/1/94 هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مبنی بر تشخیص انطباق قانونی مصوبه مزبور و لزوم اجرای آن) بدون تبادل لوایح رای به ورود شکایت و الزام سازمان به اجابت خواسته شکات صادر می نمایند.

در نهایت مدیرکل حقوقی سازمان تامین اجتماعی،به استناد این نامه و به منظور حفظ منافع و مصالح سازمان و پیشگیری از پرداخت هزینه دادرسی غیر ضرور، ، از مدیریت درمان تامین اجتماعی استان ها خواسته است ترتیبی اتخاذ گردد تا در مواردی که آراء بدوی دیوان عدالت در خصوص بهره مندی از 3 ماه مازاد بر 6 ماه مرخصی زایمان، منجر به صدور رای به نفع شاکیه می گردد و بیمه شده نیز حائز شرایط قانونی دریافت کمک بارداری می باشد، نسبت به اجرای دادنامه بدوی و اجابت خواسته وی اقدام و از  ثبت دادخواست تجدیدنظر خودداری گردد.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

پرسش و پاسخ

با سلام خدمت شما
احتراما یک سوال مهم داشتم
من 5 سال سابقه بیمه دارم از طرفی هم به علت مشکلات اقتصادی زن و همسری نگرفتم و مجرد هستم
از طرفی هم بیشتر اوقات با موتور کار میکنم
اگر( بلا بدور از شما)تصادف کنم و بمیرم ایا حق و حقوقی برای من متصور هست؟
ایا واریز حق بیمه بدرد افرادی مثل بنده میخورد؟
من با پدر و مادر و برادرم زندگی میکنم
تشکر

قشقایی: تامین اجتماعی هم برای شخص بیمه شده خدمات و منافعی در بر دارد و هم برای افراد تحت تکفل و وابسته و خانواده. شخصی که بیمه می شود در همان ابتدا از کلیه خدمات درمانی بهره مند می شود و در صورت بروز مشکل یا خلل در درامدهای شخص و در شرایط اضطراری سازمان بیمه ای به کمک فرد بیمه شده می شتابد. به طور مثال در صورت ازدواج کمک هزینه ازدواج پرداخت می شود. در صورت بروز حادثه که منجر به جراحت شود و وضعی پیش آید که شخص نتواند برای مدتی به کار خود ادامه دهد از غرامت دستمزد دوره بیماری برخوردار می شود. در صورت ازکارفتادگی ناشی ازکار یا غیر ناشی از کار سازمان بیمه ای او را مورد حمایت قرار داده و مستمری پرداخت می کند و در صورت احراز شرایط بازنشستگی می تواند از مستمری بازنشستگی برخوردار شود. از طرف دیگر افراد تحت تکفل شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر در صورت وجود شرایط می توانند از خدمات قانونی سازمان بهره مند شوند. از جمله مربوط به افراد تبعی می توان به خدمات درمانی و مستمری بازماندگان در صورت فوت بیمه شده اصلی اشاره کرد. اگر بیمه شده اصلی همسر و فرزندی نداشته باشد می تواند پدر و مادر خود را در صورت وجود شرایط قانونی تحت کفالت خود قرار دهد. در هر حال  بیشترین خدمات سازمان تامین اجتماعی متوجه خود بیمه شده اصلی است و افراد خانواده به تبع بیمه شده اصلی از این خدمات بهره مند می شوند.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

تفاوت بیمه اجباری با بیمه  خویش فرما(اختیاری و حرف و مشاغل آزاد)

 مهمترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه های خویش فرما، همانگونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است به اجباری بودن آن باز می گردد. این خصوصیت برای بیمه های اجباری دارای تبعات و نتایج خاصی است ، به نحوی که برای احراز آن فقط وجود رابطه کاری و اشتغال فرد در کارگاه حتا اگر حق بیمه هم توسط کارفرما پرداخت نشود، کافی است. در این صورت چنانچه کارگری در طول اشتغال نیاز به خدمات تامین اجتماعی داشته  باشد، در چارچوب قانون می تواند پیگیر حقوق کار و بیمه خود گردد. در حالی که در بیمه های خویش فرما اجباری در پوشش بیمه ای نیست و متقاضی با اختیارو در چارچوب نظام بیمه ای خود را تحت پوشش بیمه قرار می دهد. از طرف دیگر بیمه اجباری  مورد حمایت قوانین و مقررات و دولت قرار گرفته و فرد می تواند از حمایت سیستم قضایی و اجرایی کشور بهره مند گردد. در بیمه خویش فرما چنین حمایتی وجود ندارد ولی از آنجا که در قانون تامین اجتماعی به صراحت بر اجرای آن تاکید شده است در سطحی کمتر مورد حمایت بخش عمومی قرار می گیرد. در بیمه های خویش فرما نیز دولت پرداخت 3 درصد حق بیمه را متعهد شده و در صورت بروز اختلاف نیز متقاضی می تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه واز سازمان تامین اجتماعی شکایت نماید. در صورتی که در قرارداد های خصوصی مرجع شکایت محاکم عمومی است.

در بیمه اختیاری به دلیل عدم وجود رابطه کارگری و کارفرمایی و فقدان اشتغال ، خدماتی از قبیل بیمه بیکاری ، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و پرداخت کمک هزینه ازدواج ارائه نمی شود.

محمد حسین قشقایی

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

 

پرسش و پاسخ

مشاوره:

با سلام و احترام اینجانب ، علیرغم داشتن سن ۵٢ سال، با عنوان سی سال کار بدون درخواست اینجانب از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت و متعاقبا سازمان تامین اجتماعی علیرغم موافق نبودن در ماه قبل بازنشسته شده ام ، با توجه به اینکه اینجانب دارای مدرک لیسانس مخابرات بوده و در رسته فنی مهندسی مشغول بوده ام و عملا شغل اینجانب کاملا تخصصی و در رشته مایکروویو و مخابرات فیبر نوری بوده است ، ایا سازمان اینجانب و متعاقبا سازمان تامین اجتماعی با قید در نامه اینجانب " بدرخواست مشارالیه" میتوانند با عنایت به قانون کار در خصوص سن ۶٠ سال و ٣۵ سال کار و عدم درخواست اینجانب را بازنشسته کنند؟

قشقایی: با توجه به وجود دو نظام استخدامی و اداری اصلی در کشور شامل قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان دستگاههای دولتی و قانون کار برای کارکنان بخش خصوصی و با عنایت به توضیحات ارسالی، شما از نظر استخدامی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستید اگرچه از لحاظ بازنشستگی مشمول قانون تامین اجتماعی قرار دارید. از نظر شرایط احراز بازنشستگی، کارکنان دولت مشمول ماده 103 قانون مدیریت هستند بنابراین ضوابط بازنشستگی آنان نیز تابع قانون اخیرالذکر می باشد. در ماده مذکور کسانی می توانند تا 35 سال به خدمت ادامه دهند که در مشاغل تخصصی اشتغال داشته باشند. طبق مقررات موجود و تعاریفی که از مشاغل تخصصی به عمل آمده است این مشاغل مربوط به کسانی است که دارای مدرک فوق لیسانس یا بالاتر هستند بنابراین کارمندانی که مدرک تحصیلی آنها کمتر از کارشناسی ارشد باشد دستگاه مربوطه می تواند درخواست بازنشستگی آنها را به سازمان تامین اجتماعی ارائه نماید.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

سالانه «۶۰ هزار نفر» به جمعیت معلولان ایران اضافه می‌شود

 

محمود کاری رئیس انجمن ندای معلولان کشور می‌گوید سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات به جمعیت معلولان ایران اضافه می‌شود.

محمود کاری با انتقاد از آمارهای متناقض درباره اشتغال معلولان به ایلنا گفت: «نرخ بیکاری در بین معلولان حدود ۵۵ تا ۶۴ درصد است، اما دایما آمار می‌دهند که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل ایجاد شده است، اما مشخص نیست که معنی ایجاد شغل دقیقا چیست؟»

رئیس انجمن ندای معلولان کشور همچنین کارنامه مناسب‌سازی معابر در ۲۰ سال اخیر را قابل قبول ندانست.

سوم دسامبر از سوی سازمان ملل روز جهانی معلولان نام گرفته است.

 

پرسش و پاسخ

با سلام و احترام خدمت آقای قشقایی
من از اردیبهشت ۹۶ تو یه شرکت کار میکنم و قراردادم تا آخر ۹۶ هست؛ به ما گفتند که از ۵ فروردین قرارداد جدید امضا میشه و برای ۴ روز اول سال، نه بیمه رد میشه و نه حقوق ؛ سوالم اینه که در این صورت بیمه فروردین و در واقع بیمه کلی مون ناپیوسته میشه و این آیا بعدا باعث مشکل برامون میشه یا نه؟
و فکر میکنید علت اینکه بیمه ۴ روز رو نمیریزند چیه؟

جواب: با توجه به تسویه قرارداد قبلی و امضای قرارداد جدید کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایا و همچنین بیمه از زمان انعقاد قرارداد جدید می باشد. کسری و عدم پیوستگی بیمه در چهار روز خللی در وضعیت بیمه ای شخص بوجود نمی آورد فقط 4 روز مذکور جزء سابق بحساب نخواهد آمد.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

جمشید انصاری: اعاده به کارها مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوند

 

جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ در واکنش به اظهارات دادستان دیوان محاسبات درخصوص بازگشت غیرقانونی بازنشسته‌های اعاده‌ به کار گفت:‌ دادستان دیوان محاسبات مسئول اظهارنظر در این مورد نیست.

 

جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور برخلاف دادستان دیوان محاسبات می‌گوید اعاده به کارها مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوند و دادستان دیوان نباید تفسیر شخصی خود را به عنوان قانون بیان کند.

وی افزود: کسی که طبق قوانین موضوعه کشور اجازه بازگشت به کار را داشته باشد مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و خلاف قانون نیست. 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: هرکسی که اعاده به کار شده بازنشسته نیست و کسی نمی‌تواند تقسیر شخصی خود از مسائل را به عنوان قانون بیان کند.

http://kar-bime.blogfa.com/
تلگرام:https://t.me/karbime3

نامه قوه قضائیه در مورد بازنشستگی پیش از موعد پرستاران در بخش دولتی و خصوصی

نحوه بازنشستگی پرستاران در دستگاه های مختلف (نامه شماره 1679/97/7 مورخ 20/8/1397 اداره کل حقوقی قوه قضاییه)

رییس کل محترم سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به استعلام شماره 1049/97/س ن مورخ 21/5/1397 به شماره ثبت وارده 1679 مورخ 24/5/1397 نظریه مشورتی کمیسیون قوانین عمومی و بین الملل این اداره کل به شرح زیر اعلام می گردد:

1- از آنجا که رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه های 779 الی 781 مورخ 26/9/1396، مفاد بخشنامه شماره 721/96/1000 مورخ 30/1/1396 سازمان تأمین اجتماعی را ابطال نموده که بخشنامه مذکور صرفاً به پرستاران شاغل در کادر بهداشتی سازمان تأمین اجتماعی و پرستاران مشمول آیین نامه خاص آن سازمان تسری دارد.

2- پرستاران شاغل در بیمارستان های خصوصی که مشمول قانون کار و مشترک صندوق تأمین اجتماعی می باشند، مشمول ماده واحده قانون اصلاح تصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 که در تاریخ 14/7/80 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و آیین نامه اجرایی آن خواهند بود که با داشتن بیست سال سابقه خدمت متوالی در شغل پرستاری و یا بیست و پنج سال سابقه خدمت متناوب در شغل مذکور و با پرداخت 4% حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور از سوی کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی می توانند از مزایای ماده واحده قانون پیش گفته برخوردار گردند.

3- سایر پرستاران در دستگاه های دولتی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و یا سایر دستگاه های دارای مقررات خاص حسب ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1/9/67 با اصلاحات و الحاقات بعدی با آنان رفتار خواهد شد. بدیهی است این دسته از پرستاران، کارمند تلقی شده و مشمول قانون کار و بالطبع ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 نخواهند بود.

محمدعلی شاه حیدری پور- مدیر کل حقوقی قوه قضاییه

- http://kar-bime.blogfa.com/
تلگرام:https://t.me/karbime3

اتحادیه هماهنگ کننده رانندگان سراسر کشور با صدور بیانیه ای که در تاریخ آذر 1397 انتشار داد درخواستهای حوزه تامین اجتماعی این صنف را به شرح زیر اعلام کرد:

- پرداخت مجدد 50 درصد حق بیمه رانندگان کامیون از سوی دولت
- رفع مشکل حقوق بازنشستگی رانندگان‌
-پیشنهاد تجدیدنظر در شرایط «سخت و زیان‌آور» لحاظ‌‌ شدن شغل رانندگی‌
- http://kar-bime.blogfa.com/
تلگرام:https://t.me/karbime3

پرسش و پاسخ

سلام وقت بخیر آقای قشقایی
قبل از تحصیل از محل کار و بعد از تحصیل نیز همان محل کار ادامه بیمه رد شده است ولی در حین تحصیل بیمه رد نشده امکانی برای آن مدت وجود دارد یا نه؟
ممنون از توجه حضرتعالی

سابقه بیمه فقط با اشتغال و یا از طریق انعقاد بیمه های خویش فرما در چارچوب بیمه های آزاد بوجود می آید و برای ایامی که اشتغالی وجود نداشته سابقه ای منظور نمی شود.

http://kar-bime.blogfa.com/

تلگرام:https://t.me/karbime3

پرسش و پاسخ

سئوال:15 سال سابقه در یک دستگاه دولتی مشغول هستم و رسمی دولت می باشم می خواهم استعفا دهم می خواه بدانم به من حق سنوات تعلق می گیرد یا خیر؟

جواب: طبق قانون ماده7قانون اصلاح پاره اي مقررات مربوط به حقوق بازنشستگي، بانوان شاغل و خانواده ها و سایر کارکنان مصوب 13/2/1379فقط به بازنشستگی ...تعلق می گیرد نه به استعفاء:

ماده 7ـ ماده (1) و بند (1) ماده (3) قانون پرداخت پاداش پايان خدمت و بخشي از هزينه هاي ضروري به كاركنان دولت مصوب 26/2/1375 و اصلاحيه آن مصوب 16/8/1376 به ترتيب زير اصلاح مي گردد:

ـ به كاركنان شاغل مذكور در قوانين فوق الاشاره هنگام بازنشستگي، از كارافتادگي يا فوت در مقابل كليه سوابق خدمت دولتي به ازاي هر سال خدمت معادل يك ماه آخرين حقوق و فوق العاده هاي دريافتي كه ملاك كسور بازنشستگي است به عنوان پاداش پايان خدمت پرداخت مي شود.

تلگرام:

https://t.me/karbime3

دستورالعمل «قطع مقرری بیمه بیکاری به بهانه تأخیر» باطل شد

 

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل وزارت کار درخصوص قطع مقرری بیمه بیکاری به دلیل تأخیر ۴۵ دقیقه‌ای مقرری بگیران، در ثبت حضور و غیاب را ابطال کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس شکایت شاکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل و ضوابط اجرایی حضور و غیاب مقرری بگیران ،بیمه_بیکاری و دستورالعمل و ضوابط حضور و غیاب اثر انگشتی که توسط اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار مقرر شده است و در مواد غیبت و تأخیر ۴۵ دقیقه‌ای منجر به قطع مقرری بیمه بیکاری خواهد شد، خارج از اختیار اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار است و درخواست ابطال این دستورالعمل توسط شاکی مطرح شد.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی در این مورد، با این استدلال که قطع مقرری بیمه بیکاری بیمه شده، به علت عدم حضور در اداره کار و تأخیر در حضور، خلاف ماده ۸ قانون بیمه بیکاری است، دستورالعمل یاد شده را از تاریخ تصویب ابطال کرد.

 

رأی شماره ۱۸ مورخ۲۱/1/1397 هیأت عمومی

با توجه به اینکه در ماده ۸ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۶ مواردی که مقرری بیمه بیکاری قطع می‌شود، احصاء شده است و بندهای اشاره شده از دستورالعملهای مورد اعتراض منطبق با هیچ یک از موارد مذکور در ماده ۸ نیست و از طرفی در ماده ۱۴ قانون بیمه بیکاری مصوب ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی تصریح شده است که (آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف یک ماه توسط وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید) بنابراین قسمتهای ۱ـ۲ و ۲ـ۲ بند ۲ دستورالعمل و ضوابط اجرایی حضور و غیاب مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و بند ب دستورالعمل ضوابط اجرایی حضور و غیاب اثر انگشتی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، قواعد خاصی در باب برخورداری از حق بیمه بیکاری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تصویب شده است، قسمتهای یاد شده مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

 

بازنشستگی زود هنگام پرستاران

 

پرستاران با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می شوند
 
اکوفارس: معاون حقوقی سازمان نظام پرستاری، با استناد به جواب استعلام قوه قضائیه، از بازنشستگی پرستاران با ۲۰ سال سابقه کار خبر داد.
  

به گزارش مهر، وحید نصیری، با بیان اینکه به استناد جواب استعلام قوه قضائیه پرستاران در بخش دولتی، خصوصی ، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی با ۲۰ سال سابقه کار با مستند به قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون ماده واحده جانبازان می توانند درخواست بازنشستگی دهند، گفت: دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای قانون بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه کار برای پرستاران هستند.

وی در خصوص پاسخ به این پرسش که پرستاری جز قانون مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، افزود: پرستاری جز مشاغل سخت و زیان آور است و جای شک و شبهه قانونی ندارد اما میزان تمکین دستگاه های اجرایی و مراکز خصوصی، شبه دولتی و دولتی به این امر در حدی که قانون گذار از آن انتظار داشته نبوده  و میزان مقید بودن دستگاه های اجرایی به این قانون در هر دوره متفاوت بوده است.

نصیری با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی یک واقعیت انکارناپذیر است و مسئولین دستگاه های اجرایی نیز حفظ نیروهای پرستاری را استراتژی می دانند، اما این امر دلیلی بر اجحاف در حق پرستاران نیست، تاکید کرد: بر این اساس سازمان نظام پرستاری درخواست اجراییه برای دادنامه تاریخ ۲۶/ ۹/۹۶ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بخشنامه صادره سازمان تامین اجتماعی تقدیم نموده بود که با ابطال این بخشنامه پرستاران از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور بهره مند خواهند شد اما متاسفانه در اجرای این قانون کارشکنی هایی انجام شد که طی مکاتباتی در مرداد ماه سال جاری با رئیس محترم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخواست صدور اجرایی برای رای هیئت عمومی دادیم که خوشبختانه از سوی دیوان عدالت اداری دستورات مقتضی به سازمان تامین اجتماعی صادر شد که سازمان تامین اجتماعی پیرو این دستورات اعلام رسمی ابطال بخشنامه موصوف را به کلیه واحدها نمودند.

معاون حقوقی سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه نکته مبهمی در رای هیئت عمومی دیوان وجود داشت و مصرح نبود که این قانون مشمول شاغلین در تامین اجتماعی و یا افرادی که بیمه تامین اجتماعی و جزو صندوق تامین اجتماعی خواهند بود به این دلیل استفساریه ای از مدیر کل محترم حقوقی تدوین قوانین قوه قضاییه مبنی بر تفسیر این رای دیوان کردیم که پرستاران بتوانند به استناد این رای از مزایای این قانون بهره مند شوند، اظهار داشت: خوشبختانه ۲۰ آبان ماه سال جاری مدیر کل حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به استعلام معاون حقوقی سازمان در خصوص این رای هیئت عمومی به ۳ نکته مهم و کلیدی اشاره نموده اند که دقیقاخاصه پرستاران از دستگاه های اجرایی بوده است  این جوابیه مشمول پرستاران قانون کار و همچنین مشمولین قوانین و مقرارت استخدام دولتی است.

وی خاطر نشان کرد: قوانین تامین اجتماعی با استناد به مواد ۷۲، ۷۷ و تبصره ۷۶ که مصوب سال ۵۴ بوده و در سال ۷۱ اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفته و در سال ۸۰ تصویب نهایی آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و آیین نامه اجرایی  به صراحت شغل پرستاری را در بخش خصوصی ، قانون کار و مشترک صندوق تامین اجتماعی را  با سابقه ۲۰ سال کار متوالی شرط تحقق حقوق پرستاران از قانون مشاغل سخت و زیان آور با پرداخت ۳۰ روز حقوق دانسته که ۴ درصد حق بیمه این افراد توسط کارفرماها پرداخت شود.

نصیری با بیان اینکه در خصوص پرستارانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند به استناد تبصره ۳ ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان  و معلولین مصوب سال ۶۷ پرستاری جز مشاغل سخت و زیان آور بوده و با ۲۰ سال سابقه کار می توانند درخواست بازنشستگی دهند، افزود: خوشبختانه قوه قضاییه نیز این قانون را با اعلام رسمی به رسمیت شناخته و ملاک رفتار دستگاه های اجرایی با کارمندان پرستار مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری را این ماده واحده دانسته است.

وی در پایان یادآور شد: معاونت حقوقی سازمان نظام پرستاری اعلام می کند با استناد به جواب استعلام قوه قضائیه پرستاران در بخش دولتی ، خصوصی ، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی با ۲۰ سال سابقه کار با مستند به قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون ماده واحده جانبازان می توانند درخواست بازنشستگی داده و در صورت مخالفت واحد حقوقی سازمان نظام پرستاری از پرستاران حمایت کامل خواهد کرد.

شیوه نامه

سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به مدیران کل بیمه‌‌ای سراسر کشور، شیوه‌نامه اجرای دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص احتساب سوابق بیمه‌شدگان  را در سال 96 ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در این بخشنامه آمده است:

"پیرو دستور اداری شماره 4629/96/1000 مورخ 3/5/96 موضوع ابلاغ شیوه نامه اجرای دادنامه 563 مورخ 25/8/95 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و اصلاح دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88 ، به منظور رعایت دقیق مفاد شیوه نامه مذکور و جلوگیری از تبعات احتمالی عدم رعایت مفاد دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ضروری است در خصوص سوابق ادعایی اشخاص که قبل از طرح شکایت یا پس از طرح شکایت از سوی دیوان عدالت به سازمان ارجاع می گردد، سوابق و مدارک مربوطه از متقاضیان اخذ و وفق مقررات مذکور به صورت دقیق بررسی و اقدام مقتضی صورت پذیرد."

بر اساس این گزارش در این بخشنامه روند رسیدگی به درخواست‌های احتساب سوابق بیمه‌شدگان به این ترتیب تعیین شده است:

"1- دادنامه شماره 563 مورخ 25/8/95 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اشعار می دارد، «مادامی که اشخاص به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نکرده و سازمان مذکور، گواهی لازم مطابق دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88 و نیز دستور اداری شماره 11568 مورخ 3/11/94 ، مبنی بر عدم امکان احتساب سوابق صادر ننموده است، موضوع قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست.» لذا با توجه به اینکه آراء صادره از سوی کمیته های فوق الذکر قابلیت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دارند، کمیته های احتساب سوابق می بایست گواهی مربوط را مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش ادعای ذینفعان کتباً ، مستند و مستدل و با ذکر توضیحات دقیق به فوریت صادر و به متقاضی ارائه نمایند.

  1.  مدارک و مستنداتی که می توانند به عنوان سند و دلیل در رسیدگی به ادعای متقاضیانِ احتساب سوابق مورد استناد قرار گیرند در بند سوم شیوه نامه دادنامه 563 مورخ 25/8/95 و نیز در بخش دوم دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88 به صراحت قید گردیده اند: (لازم به ذکر است، اسناد و مدارک مربوطه جنبه احصایی نداشته و سایر مدارک و مستندات دیگر نیز می‌توانند جهت طرح موضوع در کمیته مذکور مورد استناد قرارگیرند). لذا رد ادعای آن دسته از متقاضیانی که جهت احراز اشتغال، به هر یک از اسناد و مدارک مندرج در شیوه نامه یا دستور اداری مذکور استناد نموده اند، صرفاً در صورت وجود اسناد و دلایل و امارات خلاف آن و همچنین درج توضیحات دقیق، منجز و بدون ابهام امکان پذیر می باشد.
  2.  از آنجا که لزومی به معرفی یا ارجاع شخص متقاضی از سوی دیوان عدالت اداری به کمیته 539 سازمان وجود ندارد، لذا چنانچه متقاضیِ احتسابِ سابقه، مستقیماً به سازمان مراجعه نموده و درخواست خود را جهت احراز اشتغال ارائه نموده است یا پرونده وی به صورت غیر مستقیم ، پس از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری ( اعم از شعبه دیوان عدالت اداری در تهران و یا دفاتر استانی آن) جهت اظهار نظر به سازمان ارجاع شده باشد، "کمیته احتساب سوابق ادعایی بیمه شدگان" در هر حالت موظف است حداکثر ظرف مدت چهار ماه اسناد و مدارک ارائه شده را بررسی و اگر مدارک مربوطه در وضعیت ارائه شده، قابلیت بررسی و اظهار نظر کارشناسی نداشته باشند، می بایست، حسب مورد ضمن مکاتبه با شخص ذینفع یا اعلام مراتب به شعبه مربوطه دیوان عدالت اداری، نسبت به مطالبه اسناد و مدارک احتمالی موجود و رفع نواقص استنادی ، با رعایت مقررات و دستورالعمل های مربوطه اقدام نمایند."

در پایان این بخشنامه مسئولین حسن اجرای این دستور اداری مدیران کل نامنویسی و حسابهای انفرادی، وصول حق بیمه، امور فنی بیمه شدگان، امور فنی مستمریها و امور حقوقی و دعاوی ستاد و مدیران کل، معاونین، روسا و کارشناسان ارشد نامنویسی و حسابهای انفرادی ، امور فنی بیمه شدگان، درآمد حق بیمه، امور فنی مستمریها، امور حقوقی ادارات کل استانها و روسا و معاونین بیمه ای و مسئولین واحدهای اجرایی مرتبط شعب تعیین شده است.

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی برای ضمانت اجرای این بخشنامه عدم رعایت مفاد این دستور اداری را از مصادیق تخلف اداری دانسته و اعلام کرده با متخلفین برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری برخورد خواهد شد.

 

پرسش و پاسخ

آیا مستمری بگیران جزئی می توانند از خدمات درمانی سازمان استفاده نمایند؟

جواب:با توجه به تعریف ازکارافتادگی جزئی در بند 14 ماده 2 قانون و امکان اشتغال و بیمه پردازی این قبیل مستمری بگیران، پرداخت مستمری ازکارافتادگی جزئی بدون رعایت ماده 111 و ماده 89 قانون بوده و به واسطه دریافت مستمری ازکارافتادگی جزئی نمی توانند از حمایت های درمانی سازمان بهره مند گردند.