حسابرسی از دفاتر قانونی(۲)

معمولاً قبل از انجام حسابرسی فرم های مخصوصی برای شرکت مربوطه ارسال­ می­ گردد­که­ در­آن­ یک­سری­ اطلاعات­ در­رابطه­ با دفاتر­قانونی­ و اظهارنامه­ های­ مالیاتی­ مورد­ سؤال­ و درخواست قرار­می­ گیرد. پس از تکمیل فرم­های مربوطه و ارسال آن به مؤسسه یا شعبه ذی‌ربط توسط شرکت، مراحل بعدی انجام می­ یابد.
مؤسسات حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی پس از رسیدگی، مدارک مربوطه را در فرم‌های مخصوص وارد و به شعبه ذی­ربط که پرونده مطالباتی شرکت در آن رسیدگی می‌شود ارسال می نمایند و شعبه پس از دریافت گزارش نسبت به محاسبه و اعلام بدهی حق بیمه به شرکت اقدام می­نماید و در این حالت مؤسسات حقوقی به استناد مواد( ۴۲و۴۳) قانون تأمین اجتماعی حق اعتراض و ارائه مدارکی دال بر رد بخشی از بدهی اعلام شده در صورت عدم پذیرش مبلغ تعیین شده را دارند.
چنانچه بدهی اعلام شده به کارفرما به استناد گزارش بازرسی از دفاتر قانونی شرکت باشد کارفرما می­ تواند در صورت اعتراض به بدهی اعلام شده، قبل از طرح اعتراض در هیئت­های­ بدوی­ و­تشخیص مطالبات، یک نسخه از گزارش بازرسی از دفاتر قانونی را کتباً و به هزینه خود درخواست نماید.
­بدهی­ حق­ بیمه­ ناشی از حسابرسی از تاریخ ابلاغ به کارفرما تا«۳۰»روز مشمول جریمه تأخیر نمی­ باشد و پس از آن اعم از اینکه در مرحله برآوردی باشد، یا قطعی ماهیانه«۲%» جریمه تأخیر پرداخت به آن تعلق می­ گیرد.
محمد حسین قشقایی
https://t.me/karbime3