برای احراز بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی دو  معیار مهم مورد توجه است:

 1- رسیدن به سن مقرردر قانون .

 2- داشتن سنوات  (خدمت) پرداخت حق بیمه به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی .

   توضیح 1 : باید توجه داشت که منظور از سنوات خدمت مدت زمانی است که بابت کارگر و بیمه شده به شعب سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت شده است، ممکن است  فردی سابقه کار زیادی داشته باشد ولی حق بیمه آن  توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده باشد که در این صورت برای بازنشستگی قابل محاسبه نخواهد بود. توصیه  می شود برای جلوگیری از این وضعیت، بیمه شده هر چند مدت یکبار وضعیت بیمه خود را از شعبه مربوطه جویا شود.

توضیح 2: لازم است بیمه شدگان کلیه سوابق پرداخت حق بیمه خود را در آخرین شعبه ای که در حال پرداخت حق بیمه هستند متمرکز نمایند تا هنگام استفاده از بازنشستگی و یا خدمات دیگر دچار مشکل و وقفه در برقراری مستمری و یا خدمات دیگر نشوند.

منبع: کتاب بازنشستگی و شرایط آن