تعیین میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مشمولان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۷

 

(تصویبنامه شماره 17240/ت55354هـ مورخ 19/2/1397 هیأت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 16/2/1397 به پیشنهاد شماره 13166 مورخ 16/2/1397 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (96) قانون تأمین اجتماعی -مصوب 1354- تصویب کرد:

از تاریخ 1/1/1397 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال 1396 برقرار شده‌اند، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری بر اساس مصوبه مورخ 22/11397 شورای عالی کار به میزان (19/5%) و برای سایر سطوح به میزان (13%) مستمری آنان در پایان اسفندماه 1396 افزایش می‌یابد.

تعیین میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مشمولان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۷

 

(تصویبنامه شماره 17240/ت55354هـ مورخ 19/2/1397 هیأت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 16/2/1397 به پیشنهاد شماره 13166 مورخ 16/2/1397 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (96) قانون تأمین اجتماعی -مصوب 1354- تصویب کرد:

از تاریخ 1/1/1397 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال 1396 برقرار شده‌اند، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری بر اساس مصوبه مورخ 22/11397 شورای عالی کار به میزان (19/5%) و برای سایر سطوح به میزان (13%) مستمری آنان در پایان اسفندماه 1396 افزایش می‌یابد.

تعیین میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مشمولان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۷

 

(تصویبنامه شماره 17240/ت55354هـ مورخ 19/2/1397 هیأت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 16/2/1397 به پیشنهاد شماره 13166 مورخ 16/2/1397 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (96) قانون تأمین اجتماعی -مصوب 1354- تصویب کرد:

از تاریخ 1/1/1397 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال 1396 برقرار شده‌اند، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری بر اساس مصوبه مورخ 22/11397 شورای عالی کار به میزان (19/5%) و برای سایر سطوح به میزان (13%) مستمری آنان در پایان اسفندماه 1396 افزایش می‌یابد.

پرسش و پاسخ

باسلام خدمت شما..من سربازی هستم که درحین خدمت دچار اسیب شده ام و بعد از چندین سال یه نامه از معاونت نیروی انسانی اجا برام زدن که منقضی خدمت یادشده و همچنین نوشتن ضمن درج مزایای ازکارافتادگی مراتب را در دستور یگان به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح استان محل سکونت مشارالیه منعکس نمایید..یگان هم میرم میگن هیچ الکیه..نه پایان خدمتی نه چیزی هیچی بهم ندادن.تمام مدارک و حتی همین نامه رو هم دارم ..لطفا راهنمایی کنید خیلی نیازمندم ممنون میشم

جواب: به دیوان عدالت اداری شکایت نمایید.

پیشنهاد دولت برای سقف قراردادهای کار

 
 

پیشنهاد دولت برای سقف قراردادهای کار

تدوین آیین‌نامه تعیین سقف زمانی برای انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغل غیرمستمر در حالی در دستورکار قرار گرفت که پیشنهاد دولت، قرارداد دائم با کارگران در صورت اشتغال ۳ سال در یک پروژه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سرانجام پس از حدود ۲۸ سال از زمان تصویب قانون کار، قرار است به منظور تامین امنیت شغلی کارگران مشاغل غیرمستمر، در خصوص تبصره یک ماده ۷ این قانون مبنی بر «تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهای غیرمستمر» تصمیم گیری شود.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از مهمترین مسائلی که نیروی کار را تهدید می کند، انعقاد قراردادهای موقت با کارگران در مشاغل غیرمستمر است که تدوین آیین نامه آن، باید طی ۲۸ سال گذشته تعیین تکلیف می‌شد؛ اما دولت‌های مختلف نسبت به تدوین این تبصره از قانون کار، اقدام نکردند.

در واقع، مشاغل غیرمستمر به مشاغلی گفته می شود که طی یک بازه زمانی به سرانجام می رسند که این مشاغل عمدتا، فعالیت‌های پروژه‌ای هستند؛ به عنوان مثال پروژه‌های سد سازی که در یک بازه زمانی به پایان می رسند از جمله مشاغل غیرمستمر محسوب می شوند؛ اما هیچ تکلیفی برای کارفرما در قبال انعقاد قرارداد دائم با نیروی کار در این نوع مشاغل وجود ندارد.

با این حال، سال گذشته پیش نویس آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار در کمیته روابط کار شورای عالی کار تهیه شد تا پس از اعمال نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی، «آیین نامه تعیین سقف زمانی قراردادهای موقت در مشاغل غیرمستمر» با رعایت اصل سه جانبه گرایی تدوین شود.

در همین زمینه، چهارشنبه هفته گذشته کمیته روابط کار با حضور نمایندگان دولت، کارگری و کارفرمایی پیش نویس این آیین نامه را مورد بررسی قرار دادند که پیشنهاد دولت برای تعیین سقف زمانی قرارداد موقت با کارگر در مشاغل غیرمستمر ۳ سال اعلام شد؛ به این معنا که در مشاغلی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد، در صورت اشتغال نیروی کار به مدت ۳ سال در یک پروژه، از سال چهارم تا زمان تکمیل پروژه باید قرارداد دائم با نیروی کار منعقد شود.

البته در نشست روز چهارشنبه در خصوص برخی بندهای آیین نامه بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی اختلاف نظرهایی وجود داشت که در نشست های بعدی با رعایت اصل سه جانبه گرایی مورد بررسی قرار می گیرند تا با موافقت طرفین آیین نامه تعیین سقف زمانی قراردادهای موقت تدوین شود.

 در تبصره یک ماده ٧ قانون کار مصوب آبان ۱۳۶۹ آمده است: حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

۱۹ میلیون ایرانی «شهروند درجه ۲ » هستند !

 
 

۱۹ میلیون ایرانی «شهروند درجه ۲ » هستند !

هشدار، هشدار و بازهم هشدار! جامعه ایرانی هر روز با اضمحلال درونی بیشتری مواجه و آسیب‌های رفتاری آن پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، از افسردگی و بی انگیزگی‌های مردم گرفته تا نزاع‌های فردی و اجتماعی و طلاق‌هایی که دیگر خوراک رسانه‌ روزمره‌مان شده است، همگی حکایت از بی‌توجهی عمیق به رخدادهای عمق جامعه دارد. جامعه ایرانی اکنون با بیماری‌های مزمن رفتاری در خود روبه‌رو است و مدت‌هاست با دیده نشدن از سوی مردم و مسئولان، قربانی‌های بسیاری را می گیرد. چند روز قبل که همایش مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی در اهواز برگزار شد، آمارهایی مستند از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور ارائه شد که بسیار نگران کننده است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در این باره با بیان اینکه راه خروج از بیماری مزمن حوزه اجتماعی، استفاده از تمام ظرفیت‌هاست،گفت:‌ مردم محور کار هستند و نباید در حوزه اجتماعی نگاه قیم‌مآبانه به مردم داشت و باید تمام سازمان‌ها در این حوزه درگیر شوند. سید حسن موسوی چلک با اشاره به ۶۰ سالگی حرفه مددکاری اجتماعی در کشور ادامه داد: واقعیت حوزه اجتماعی حکایت از آن دارد که حوزه اجتماعی در شرایط خوبی به سر نمی برد و اگر شرایط حوزه اجتماعی مطلوب نباشد، شرایط هیچ حوزه ای مناسب نیست.

عناوین متعدد مجرمانه در ایران!

موسوی چلک با بیان اینکه ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه در ایران وجود دارد، در حالی که میانگین این شاخص در دنیا ۶۰ تا ۹۰ عنوان است،گفت: متاسفانه با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت در کشور، مطابق آمار مسئولان قضایی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که کشور هندوستان با داشتن بیش از یک میلیارد جمعیت، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی دارد.

مطابق آمارهای وزیر دادگستری در تیرسال ۹۶، ورودی زندان‌های کشور ۴۵۹ هزار و ۶۶۶ نفر است؛ یعنی ۵۲ نفر به ازای هر یک ساعت. در حالی که در سال ۵۸ این میزان ۱۰ نفر به ازای هر ساعت بود.رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در طول ۴۰‌سال گذشته راهبرد‌های درستی برای مدیریت اجتماعی در کشور اتخاذ نشده است، اظهار کرد: حوزه اجتماعی با رویکرد اجتماعی قابل حل است و باید نگاه‌های سیاسی و امنیتی را در این حوزه کنار گذاشت.وجود تعداد بالای پرونده‌های قضایی، افزایش طلاق (به ازای هر ۳.۵ ازدواج یک طلاق)، افزایش خشونت خانگی، سالمندآزاری (یکی از سه مولفه مداخلات در حوزه مددکاری اجتماعی) و مسائلی از این دست نشانه ضعف اخلاق در جامعه است.کمیسر اخلاق فدراسیون مددکاران اجتماعی آسیا - اقیانوسیه همچنین گفت: مطابق آمار وزیر بهداشت به ازای هر چهار نفر در کشور یک نفر دارای اختلال روانی است و ۶ میلیون افسرده در کشور وجود دارند.

محرومیت 19 میلیون ایرانی از خدمات عمومی!

مطابق آمار وزارت راه ۱۹ میلیون نفر در کشور در محلات ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که از حداقل‌های خدمات عمومی محروم هستند و سال ها به عنوان شهروند درجه دو قلمداد می شدند و برچسب غیررسمی بر این مناطق زده شده بود. مطابق آمارهای پلیس راهور ۱۷ هزار نفر در تصادفات سالانه فوت می کنند که بخشی از این تصادفات از ضعف اخلاق در رانندگی ناشی می شود.رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: مطابق آمارها چهار میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارند که دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها معتاد دایمی هستند.آمارها نشان از آن دارد که اخلاق در جامعه ما نهادینه نشده است و حوزه اجتماعی ما، حوزه امنیت ملی را تهدید می‌کند و بعد از حوزه اقتصاد، از حوزه اجتماعی به عنوان دومین مولفه و نگران‌کننده‌ترین مولفه در کشور یاد می‌شود.بر اساس سرشماری رسمی کشور در سال ۹۵ بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که این آمار در سال ۹۰ دو میلیون و ۵۵۳ هزار نفر، در سال ۸۹ یک میلیون و ۶۶۶ هزار نفر و در سال ۷۵ کمتر از یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر بود و این به‌آن معناست که در یک بازه زمانی ۲۰ساله جمعیت زنان سرپرست خانوار دو برابرشده است.مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: هیچ‌یک از مولفه‌های یاد شده نشان از بهبود وضعیت اجتماعی ندارد و باید واقعیت را پذیرفت و سانسور را کنار گذاشت.وی با بیان اینکه همین امروز هم حوزه اجتماعی ما از مسائل اجتماعی عقب است، گفت: متاسفانه تاکنون سلامت اجتماعی در کشور سنجیده نشده است و شاخص سرمایه اجتماعی که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه و امنیت در هر جامعه ای و موجب افزایش اعتماد و امنیت در جامعه است، در پژوهش‌های وزارت کشور بسیار پایین است.

آسیب ها را جزیره ای نکنیم!

موسوی چلک با اشاره به اینکه فضای اجتماعی ایران باید برای بیان مطالبات اجتماعی و واقعی‌‌ها فضایی صادقانه باشد، اظهارکرد: بزرگ شدن نهادها و سازمان‌هایی چون دادگستری، کلانتری، امور زندان‌ها، بهزیستی و کمیته امداد نشانه ضعف اجتماعی است. وجود نیروی انسانی سالم و کارآمد بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است و بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان از این سرمایه به‌درستی سود می‌برند و متاسفانه ما در حوزه مددکاری اجتماعی از ضعف اخلاق آسیب می‌بینیم.رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه گفت: با جزیره‌ای کردن اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و دیگر آسیب‌های اجتماعی هیچ گاه نمی‌توان مدیریت صحیحی بر حوزه اجتماعی داشت؛ در حالی که باید همه این‌ها را به صورت یک پازل واقعی نگاه کنیم. ما باید روی ۶۰ مولفه اجتماعی دیگر به جز آسیب‌ها کار کنیم تا مردم بهتر زیستن را تجربه کنند و کشور بتواند از شرایط کنونی خارج شود. امروز شاخص کیفیت زندگی در کشور ما پایین است و این امر موجب ایجاد ناامیدی، بی‌تفاوتی، ضعف مشارکت و فردگرایی و در نهایت تنهایی اجتماعی و جایگزین مولفه‌هایی می شود که موتور محرک کشور است.کمیسر اخلاق فدراسیون مددکاران اجتماعی آسیا - اقیانوسیه با اشاره به اینکه دین ما دین نشاط و شادابی است، اظهارکرد: از لحاظ شاخص نشاط اجتماعی، ایران در میان ۱۵۷ کشور دنیا رتبه ۱۰۸ را داراست.وی با توضیح این نکته که نباید از حوزه اجتماعی بهره برداری سیاسی کرد، گفت: ما نتوانسته‌ایم مدیریت جامعی بر حوزه اجتماعی داشته باشیم و سیاست‌گذاران و ناظران هم در سالیان گذشته، در ایفای وظیفه مطالبه‌گری خود کوتاهی کرده‌اند.رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: مدارا، مهربانی و صداقت بخشی از اخلاق است و حوزه مددکاری اجتماعی، حوزه اجتماعی و حتی حوزه امنیتی ما به دلیل ضعف اخلاق در جامعه در رنج است. تاب آوری اجتماعی با اعتماد شکل می گیرد و باید رویکرد سیاسی را از این حوزه جدا کرد و اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصادی موفق باشیم باید به حوزه اجتماعی بپردازیم.

پرداخت پاداش ۶۰۰میلیونی به ۲۰۰ مقام دولتی

 
 

پرداخت پاداش ۶۰۰میلیونی به ۲۰۰ مقام دولتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه ۲۰۰ مقام دولتی پاداش بیش از ۶۰۰میلیون تومانی گرفتند، گفت: درباره افزایش حقوق کارمندان برای امسال در دولت نوعی نامهربانی یا توجه نکردن به تفاهم با­ مجلس یا برداشت دیگر از متن قانون بودجه انجام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، غلامرضا تاجگردون در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: آنچه در مجلس تصویب شد افزایش 20درصدی کف حقوق کارمندان بود و­برای بقیه حقوق‌ها به‌روش پلکانی ­افزایش می‌یافت اما ­اکنون دولت افزایش حقوق را بین 12 تا 6 درصد اعمال کرده است.

وی گفت:­ هرچه با دولت گفتگو می‌کنیم نمی‌پذیرد و پاسخ جدی نمی‌دهد.

تاجگردون افزود: مجبور هستیم نظر استفساریه را برای افزایش حقوق کارمندان به صحن علنی مجلس ارائه دهیم و آن را به قانون تبدیل کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه شکاف جدی بین پاداش بازنشستگان وجود داشت که باید حل می‌شد در سال 97 سقف پاداش را حدود 280 میلیون تومان قرار دادیم اما افرادی که حقوق آنها بالای 8 میلیون تومان بود بر این اساس ضرر می‌کردند.

تاجگردون افزود: 987 نفر در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها پاداش بازنشستگی بیش از 400 میلیون تومان گرفته و آخر سال 96 خود را بازنشست کرده‌اند.

وی گفت: 200 نفر از این افراد بیش از 600 میلیون تومان پاداش گرفته‌اند و فردی نیز یک میلیارد و 280 میلیون تومان پاداش گرفته است.

تاجگردون افزود: 14 نفر از کسانی که بیش از 400 میلیون تومان پاداش گرفته‌اند و خود را در سال 96 بازنشسته کرده‌اند امسال دوباره به کار بازگشته‌اند.

وی گفت: از دولت خواسته‌ایم این افراد را که سطح ­آنها معاون وزیر است از سیستم دولتی کنار بگذارد­ و در بخش خصوصی به‌کار گرفته شوند.

پرسش و پاسخ

سلام و عرض ادب
کارگری 10 سال هر روزه دوازده ساعت کار میکند بصورت شیفتی صبح و شب
جمعه ها هم 18 ساعتی جهت گردش شیفت
سختی کار هم دارد
کارفرما مبنای 44 ساعت در هفته را محاسبه و بالغ بر 120 ساعت اضافه کاری را در لیست رد نمیکند و بصورت نقدی پرداخت میکند
ایا امکان ادعا جهت محاسبه 36 ساعته و پرداخت ما به تفاوت ده سال کارکرد وجود دارد
و اینکه رد نکردن مازاد اضافه بر 120 ساعت اضافه کاری در صورت شکایت چیزی دست کارگر را میگیرد یا خیر ؟

سوالی داشتم پاسخ بفرمایید سپاسگزار خواهم شد

جواب: در قانون تامین اجتماعی اضافه کار مشمول کسر حق بیمه می باشد. موضوع با مدارک به شعبه مربوطه گزارش شود و یا از طریق هیاتهای حل اختلاف وزارت کار پیگیری گردد.

حذف دفترچه‌های کاغذی از مراکز درمانی و داروخانه‌های تامین اجتماعی

 
 

حذف دفترچه‌های کاغذی از مراکز درمانی و داروخانه‌های تامین اجتماعی

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر در تمامی مراکز ملکی تامین اجتماعی به شکل الکترونیک خدمات درمانی ارائه شده و دفترچه‌های کاغذی از این فرآیند حذف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نوربخش در سفر به اردبیل و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما از سال گذشته اقدام به حذف دفترچه‌های کاغذی کردیم و در تمام کشور بیمه‌شدگان تنها با شماره ملی می‌توانند خدمات دریافت کنند به طوری که هم در بخش ویزیت و هم نسخه‌پیچی تمام مراحل به شکل الکترونیکی انجام شده و در داروخانه‌ها نیز بدون معطلی به بیمه‌شدگان داروهای عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 65 میلیون نسخه الکترونیکی در مراکز ملکی تامین اجتماعی به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: ما در پنج استان کشور طرح حذف دفترچه را در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی در حال اجرا داریم و امیدواریم به سرعت این فرآیند در سراسر کشور فراگیر شود.

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت ما آمادگی داریم ظرف سه ماه آینده در کل کشور کل فرآیند خدمات‌رسانی را در مراکز طرف قرارداد به شکل الکترونیکی کنیم تا بیمه‌شدگان بدون دفترچه کاغذی بتوانند خدمات خود را دریافت کنند.

نوربخش به بدهی تامین اجتماعی در قبال خدمات ارائه شده در مراکز طرف قرارداد و بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: طی روزهای آینده با تخصیص اعتبار بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها را به مراکز طرف قرارداد پرداخت خواهیم کرد و در این زمینه استان‌های محروم کشور مورد توجه قرار گرفتند تا به سرعت زمینه ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیمه‌شدگان در این استان‌ها فراهم آید.

وی با بیان اینکه پرداخت حق بیمه و درآمد حاصل از آن متعلق به همه مردم است، بیان کرد: ما نیز به توزیع عادلانه امکانات از این محل اعتقاد داریم و سیاست سازمان نیز بر این است تا در همه مناطق کشور عموم مردم به ویژه بیمه شدگان از این خدمات استفاده کنند.

رئیس سازمان تامین اجتماعی در مورد سفر خود به استان اردبیل و کلنگ‌زنی و بازدید از برخی مراکز تصریح کرد: ما فردا در نمین مرکز درمانی را کلنگ‌زنی خواهیم کرد و در کنار آن به افزایش تخت بیمارستان ارس در پارس‌آباد به عنوان یک برنامه اصلی توجهی جدی داشته و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

نوربخش همچنین از آغاز عملیات اجرایی پروژه مرکز رفاهی تامین اجتماعی در سرعین خبر داد و افزود: در بازدیدی که از بیمارستان سبلان اردبیل خواهیم داشت سعی در افزایش تخت بیمارستانی و ارتقای هتلینگ آن داریم.

وی همچنین به سفر وزیر کار و رفاه اجتماعی به استان اردبیل طی دو هفته آینده اشاره و بیان کرد: در این سفر که با همراهی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین حوزه تامین اجتماعی خواهد بود تصمیم‌گیری در بخش سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های تامین اجتماعی در استان اردبیل به انجام خواهد رسید.

رئیس سازمان تامین اجتماعی همچنین به اجرای طرح تحول سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که در این حوزه مهم به نظر می‌رسد کنترل مصارف است که انتظار داریم در طرح تحول سلامت که یکی از موفقیت‌های دولت تدبیر و امید است بتوانیم با کنترل در این بخش زمینه رضایتمندی بیشتر مردم را در کنار رفع مشکلات این طرح فراهم آوریم.

بازنشستگان، بزرگ‌ترین طلبکار دولت

 
 

بازنشستگان، بزرگ‌ترین طلبکار دولت

رقم بدهی دولت دو سالی است محرمانه مانده و دیگر کسی از ارقام آن حرفی نمی‌زند. با شروع‌به‌کار دولت یازدهم، موضوع ایجاد اتاق بدهی در وزارت اقتصاد و دارایی و برآورد میزان بدهی دولت، کلید خورد و در سال‌ 1395 نیز ابتدا با رقم کارشناسی‌نشده، 740 هزار میلیارد تومان حجم بدهی‌های دولت رسانه‌ای شد و سپس رقم بدهی تا 860 هزار میلیارد تومان نیز بالا رفت؛ اما اعلام رقم بدهی کل بدون هیچ تقسیم‌بندی و سهم‌بندی دهان‌به‌دهان بین مسئولان می‌‌چرخید و گاه منفک و مجزا به رقم بدهی دولت به برخی زیرمجموعه‌ها اشاراتی می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در این بین برخی تأمین اجتماعی، برخی وزارت نیرو و برخی بخش‌های دیگر را بزرگ‌ترین طلبکار دولت می‌خواندند، اما روز گذشته وزارت اقتصاد و دارایی در گزارشی بدون اشاره به رقم دقیق میزان بدهی دولت به بخش‌های مختلف، سهم طلبکاران دولت را در گزارشی اعلام کرد. بر‌اساس این گزارش، بزرگ‌ترین طلبکار دولت، سازمان تأمین اجتماعی با سهم 33 درصدی از مجموع بدهی دولت، دانسته شده است. بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، کسورات و سهم بیمه کارگران و کارمندان، بیشترین سهم یعنی 33 درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین 15 درصد از بدهی‌های دولت را بدهی به بانک مرکزی تشکیل می‌دهد و سهم دارندگان اوراق بهادار اسلامی معادل 16 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 واحد  درصد افزایش داشته است. 

شاخص نسبت بدهی دولت 2 برابر شد

نکته ‌تأمل‌برانگیز در گزارش وزارت اقتصاد شاخص نسبت بدهی بانکی به ظرفیت پرداخت تولید ناخالص داخلی در 10 سال است که از هفت درصد در سال 1385 به 14 درصد در سال 1395 افزایش یافته و به‌طور متوسط 9 درصد در دوره رشد حاصل شده است. با توجه به اینکه بدهی‌های بانکی سهم عمده‌ای از بدهی‌های دولت را به خود اختصاص می‌دهد؛ عدم تسویه سالانه و به تبع آن روند صعودی نسبت مزبور، می‌تواند در سال‌های آتی به عدم پایداری بدهی‌های دولت منجر شود. 

سهم 44 درصدی بانک مرکزی از بدهی دولت به بانک‌ها

44 درصد از بدهی دولت به بانک‌ها مربوط به بانک مرکزی است. از دلایل افزایش سهم سیستم بانکی در خرداد و شهریور 1396 نسبت به اسفند 1395 نیز همین عامل یعنی استفاده از تنخواه‌گردان بانک مرکزی است. از دلایل افزایش سهم اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی در اسفند 1395 افزایش انتشار اوراق بدهی و اوراق بهادارسازی بدهی‌ها به موجب اصلاحیه قانون بودجه و استمرار این روند تا شهریور 1396 است؛ یعنی معادل 53 درصد از بدهی‌ دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی در این مدت مربوط به دارندگان اوراق اسلامی است. 

چند درصد جالب

11 درصد از بدهی دولت در زیربخش بانک مرکزی، بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به بانک مرکزی است. 

44 درصد از بدهی دولت در زیربخش بانک‌های دولتی، مربوط به بدهی به بانک ملی است. 

46 درصد بدهی دولت در زیربخش بانک‌های خصوصی، مربوط به بدهی بانک تجارت است. 

36 درصد از بدهی دولت در زیربخش دارنده اوراق بهادار اسلامی، بابت انتشار اسناد خزانه است. 

47 درصد از بدهی دولت در زیربخش سایر بدهی‌ها، مربوط به سایر اشخاص حقوقی خصوصی است.

پرسش و پاسخ

*كارفرما از نظر قانون كار و تامین اجتماعی چه شخصی است؟

قشقایی: کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق السعی برای او کار می کند. مدیران ومسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

با فوت و یا ورشکستگی کارفرما قرارداد کار با کارگران باطل نمی شود، زیرا مفهوم کارفرمایی قائم به شخص کارفرما نیست و با فقدان شخص کارفرما تعهدات مربوط به حقوق و بیمه کارگران به وراث قانونی و جانشینان و ورثه او منتقل می شود. اما با فوت و یا ازکارافتادگی کارگر قرارداد کار خاتمه یافته و باطل می شود زیرا یکی از ارکان اجرای قرارداد، فاقد توانایی اجرای مفاد قرار داد می باشد بنابراین کارگر نمی تواند شخص حقوقی باشد چرا که اجرای مفاد قرارداد موکول به حضور شخص کارگر است.

ربات‎ها کدام کارگران را بیکار می‎کنند؟

 

ربات‎ها کدام کارگران را بیکار می‎کنند؟

 
 

ربات‎ها کدام کارگران را بیکار می‎کنند؟

ورود ربات ها و هوش مصنوعی در تمام صنایع یکی از تهدید ها برای مشاغل مختلف است،که به زودی حضور پررنگ تر آنها در محیط های کاری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ورود ربات ها و هوش مصنوعی در تمام صنایع یکی از تهدید ها برای مشاغل مختلف است،که به زودی حضور پررنگ تر آنها در محیط های کاری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این موضوع طی سال های اخیر مورد مناقشه کارشناسان در عصر غلبه ربات ها در زمینه های کاری صنعتی و خدماتی است. در حال حاضر در بسیاری از ادارات و کارخانه های تولیدی، با ورود اتوماسیون ربات ها بسیاری را بیکار کرده اند. 

به مرور زمان این روند ادامه دارد و افراد بیشتری شغلشان را از دست می دهند. به طور مثال شغل های خدماتی و مشاغلی که نیازبه مهارت خاصی ندارند بیش از دیگر شغل ها در معرض خطر خواهند بود.

کارگران کارخانه : آمارها نشان می دهند در کشور ژاپن در ازای هر 10000 کارگری که در بخش خودرو به فعالیت اشتغال دارند، بیش از 1500 ربات نیز به کار گرفته شده اند. سریع تر، دقیق تر و مقرون به صرفه بودن باعث شده است تا شرکت های فعال در صنعت خودرو به دنبال آن باشند تا ربات ها را جایگزین نیروی کار کنند. این روند به کارگیری ربات ها به جای نیروی کار انسانی تنها محدود به کشورهایی همچون ژاپن یا آلمان نمی شود. این رویکرد به سرعت به یک روند غالب جهانی تبدیل شده است. بسیاری از صنایع خودروسازی در کشورهای مختلف به دنبال آن هستند تا ربات ها را جایگزین نیروی کار انسانی کنند. همین موضوع باعث شده تا در آینده وضعیت کارگرانی که در کارخانجات خودروسازی کار می کنند، دستخوش چالش های جدی شود.

کشاورزان: آمارها نشان می دهند که مکانیزه شدن بسیاری از امور باعث افزایش بهره وری صنعت کشاورزی شده است اما در مقابل در کشوری همچون ایالات متحده میزان استخدام مستقیم افراد در حوزه کشاورزی را 2 درصد کم کرده است. در کشوری همچون هند 50 درصد از جمعیت این کشور به کشاورزی اشتغال دارند. با افزایش قیمت زمین، ماشین آلات، مواد شیمیایی و راهکارهایی که فناوری در ارتباط با هزینه فایده نیروی کار ارایه کرده است، دورانی که کشاورزان به صورت انفرادی به کشاورزی مشغول بودند روزهای واپسین خود را پشت سر می گذارد.

صندوق داران: در آینده ای نه چندان، روبات ها می توانند به سادگی از عهده مشاغلی که نیاز به هیچ گونه تجربه و تحلیل انسانی ندارند، بر می آیند. امروزه در سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ شاهد این رویکرد هستیم که هزاران سامانه با قابلیت خودتشخیصی در حال جایگزین شدن به جای صندوق داران هستند. این سامانه های هوشمند بر مبنای برچسب های RFID یا از طریق اسکنرهای خودکار صورت حساب مشتریان را آماده و هزینه را از کارت بانکی مشتریان کسر می کنند. کاربران می توانند از کارت بانکی یا کیف پول دیجیتالی خود برای پرداخت استفاده کنند. در آینده مشتریان بدون آنکه در صفی منتظر بمانند صورت حساب های خود را پرداخت خواهند کرد، اما صندوق داران نیز بیکار خواهند شد.

اپراتورهای تلفنی: به احتمال 99 درصد اپراتورهای تلفنی کار خود را به کامپیوترها می سپارند. بسیاری از پاسخگویان امروز هم انسان نیستند. ربات ها نه تنها می توانند این کار را طی 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته انجام دهند که قادرند انرژی خود را حفظ کنند و نوع ادبیات مخاطبان هم تاثیری بر عملکرد آنها ندارد.

کارمندان بانک: دستگاه های خودپرداز می توانند بسیاری از خدمات موردنیاز مشتریان را پوشش دهند و به تدریج جای کارمندان بانکی را به طور کامل خواهند گرفت. آنها با احتمال 98.3 درصد کار خود را به ماشین ها و ربات ها می دهند.

رانندگان: بسیاری از شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای ساخت روبات هایی هستند که جایگزین نیروی انسانی باشد. واضح ترین مثال آن ساخت اتومبیل های بدون راننده است. در حال حاضر شرکت های تولید خودرو و شرکت های فناوری در رقابتند تا در این زمینه پیشرو باشند. زمانی که اتومبیل های کاملا اتوماتیک ساخته و تولید شوند، بسیاری از رانندگان شغل خود را از دست خواهند داد. در بهترین حالت رانندگان شاید بتوانند شغل هایی مثل حمل کالا و بار مسافران را انجام دهند. در حال حاضر روبات ها قادر به رساندن سفارش غذا و حمل کالاها نیستند.

آشپزهای رستوران: آشپزی رستوران با احتمال 96.3 درصد اتوماتیک خواهد شد. رستوران زنجیره ای در شمال چین از رباتی به نام فاکس بات استفاده می کند که ماکارونی را برش می زند و به مشتریان پاستا ارایه می کند. ربات دیگری با 20 موتور، 24 مفصل و 129 سنسور، ظرف 30 دقیقه به مشتریان خرچنگ می دهد.

کارمندان فست فودها: بر اساس گزارش «سی ان ان» تا سال 2024 نزدیک به 80 هزار نفر شغل های خود را در رستوران های فست فود از دست خواهند داد. یکی از مهم ترین دلیل آن هم افزایش دستمزدهاست که صاحبان رستوران ها را ناچار به جایگزینی روبات ها خواهد کرد.

نسخه پیچی دارو: مشاغلی چون نسخه پیچی دارو نیز رو به نابودی بوده به طوری که در برخی از داروخانه های دنیا تکنولوژی روبات به کمک مردم آمده است و وظیفه تهیه و بسته بندی داروهای بیماران را بر عهده دارد. پیش بینی شده است در آینده نه چندان دور تمام داروخانه ها به این سیستم مجهز شده و رشته نسخه پیچی و داروسازی منسوخ شود.

علوم ارتباطات: امروزه اخبار از تلویزیون به کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی وارد شده اند به طوری که تماشای اخبار از طریق تلویزیون در حال منسوخ شدن است. همچنین با توجه به آنکه بخش عمده ای از منابع درآمدی خبرگزاری ها و نشریات چاپی از طریق آگهی ها به دست می آمد و درآمدهای تبلیغاتی در چند سال اخیر با افت شدیدی روبه رو بوده اند، بسیاری از مجلات و خبرگزاری ها به ندرت این توانایی را دارند تا اخبار فوری را منتشر یا نویسندگانی را استخدام کنند که تنها به منظور تولید محتوای میدانی از آن ها استفاده می شود. همین موضوع باعث شده است تا خبرگزاری های بزرگ به دنبال آن باشند تا از نرم افزارهای هوشمند استفاده کنند. در نتیجه، نرم افزارها در نقش گزارشگران ظاهر می شوند و گزارشگران به جای نوشتن گزارش به سراغ یادداشت نویسی یا نگارش مقالات تحلیلی خواهند رفت.

مشاوره حقوقی: بسیاری از وظایف و عملیات مشاوران حقوقی با کامپیوتر انجام می شود و نرم افزارهای زیادی در بازار موجود است که می توانند به صورت هوشمند مشاوره حقوقی ارایه دهند و این نرم افزارها روز به روز در حال پیشرفت هستند.

حسابداری: پیش بینی می شود این رشته چند سال آینده در میان مردم و شرکت های کوچک هیچ جایگاهی نداشته و افراد با استفاده از نرم افزارهای حسابداری بسیار راحت بتوانند کارهای مالیاتی خود را انجام دهند. البته یک حسابدار ماهر همیشه مورد نیاز سازمان ها و شرکت ها است و بازار کار خود را خواهد داشت.

سنگ زنی و پرداخت: کارگرانی که در حوزه سنگ زنی و پرداخت فعالیت می کنند به احتمال 97 درصد کار خود را از دست می دهند. ربات ها به طور فزاینده ای قادر به پولیش و پرداخت انواع گوناگونی از فلزات، چوب، سنگ، خاک رس، پلاستیک، شیشه و... هستند.

کارگران جواهرات و سنگ های فلزی گرانبها: اداره آمار آمریکا پیش بینی کرده تا سال 2022 به دلیل حضور ربات ها در ساخت و تعمیر جواهرات، نرخ اشتغال آنها 10 درصد کاهش خواهد یافت. شانس جایگزینی ربات ها در این شغل 95.5درصد است.

کارگران خدمات پستی: آنها شانس95.4 درصدی برای از دست دادن کار خود دارند. افرادی که محموله های پستی را دسته بندی می کنند، کارمندان و پستچی ها به شدت در خطر جایگزینی هستند. نه تنها ربات ها قادر به انجام این کارها هستند، بلکه با فراگیرتر شدن اینترنت و افزایش استفاده از ایمیل، احتمال منسوخ شدن روش قدیمی بیش از پیش قوت می گیرد.

آموزگاران: با توجه به اینکه سبک و سیاق آموزش در سال های اخیر به کلی دگرگون شده و امروزه این امکان فراهم شده است تا مدارک دبیرستانی را به واسطه اینترنت و از طریق منابع و کلاس های آنلاین به دست آورد، به مرور زمان و در آینده نزدیک بسیاری از مردم ترجیح خواهند داد برای دریافت چنین مدارکی به دبیرستان یا دانشگاه مراجعه نکنند. حتی در عصری که در آن زندگی می کنیم بسیاری از آموزش های عملی و کارگاهی را می توان از طریق برنامه های کاربری، کلاس ها یا ویدیوهای آنلاین به دست آورد. همین موضوع باعث خواهد شد تا سطح دستمزد و البته تعداد آموزگاران در سیستم های آموزشی به مرور زمان کم شود.

بسته بندها و اپراتورهای پر وخالی کردن ماشین ها: مشاغلی همچون بسته بندی و پر وخالی کردن ماشین ها احتمال 98 درصدی برای جایگزینی توسط ربات ها را دارند. استفاده از ربات ها برای آماده سازی محصولات یا لودکردن ماشین ها و یا انبار و ذخیره سازی کالاها هر روز در حال افزایش است. آمازون در حال حاضر از ارتش ربات ها برای ذخیره سازی و انتقال قفسه های کالاهای خود استفاده می کند.

کارمندان تدارکات: آنها کار خود را به احتمال 98 درصد به ربات ها واگذار می کنند. در حال حاضر هماهنگی با تامین کنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات و همچنین ارایه سفارش اینترنتی به راحتی توسط ربات ها قابل انجام است و این منجر به کاهش مشاغل این حوزه خواهد شد.

اپراتور اتصال تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی: این شغل شانس 95.1 درصدی برای مکانیزه شدن دارد. ماشین ها به دلیل دقت و کارآیی بالایی که برای انجام این کار دارند احتمالا طی سال های آتی جایگزین کارگران خواهند شد.

برنامه ریزان و اپراتورهای ماشین آلات عمرانی:راه اندازی، اجرا یا برنامه ریزی برای ماشین آلات عمرانی به طور فزاینده ای در حال واگذاری به ماشین هاست. بررسی های اخیر نشان می دهد این شغل با احتمال97.9درصد مکانیزه خواهد شد.

*شغل هایی که پیشرفت فناوری تاثیری بر آنها ندارد

روبات ها جایگزین مددکاران اجتماعی نمی شوند: برآورد شده تا سال 2024، مشاغلی نظیر مددکاری اجتماعی که در حوزه سلامت و بهداشت روان فعالیت می کنند، 19 درصد افزایش یابد. دانشمندان می گویند سیم کشی مغز انسان از 100 هزار سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده است. تجربیاتی نظیر همدلی، همراهی، شنیده شدن و در جمع دیگر افراد قرار گرفتن در طبیعت انسان ها وجود دارد. امروزه، انسان ها زمان بسیاری را صرف استفاده از موبایل های هوشمند خود و خیره شدن به صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوترشان می کنند. این به آن معناست که تعاملات فردی به شدت کاهش یافته است. بنابراین صاحبان مشاغلی که انجام چنین تعاملاتی را برای انسان ها فراهم می آورند، نه تنها خطری تهدیدشان نمی کند، بلکه جایگاهی ارزشمندتر نیز پیدا می کنند.

خطری پزشکان و پرستاران را تهدید نمی کند: حضور واقعی انسان ها در مراقبت های بهداشتی و درمانی بسیار ضروری است. بنابراین مشاغلی نظیر پزشکی و پرستاری کمتر در معرض نابودی هستند. بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری در آمریکا بیش از 800 نوع شغل را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس میزان تسلط روبات ها و احتمال نابودی شان آنها را رتبه بندی کرده است. اگرچه در سال های اخیر کامپیوترها در تشخیص های پزشکی موفق بوده اند اما بیماران دوست ندارند که روبات هایی که روح ندارند، بیماری آنها را تشخیص دهند؛ چرا که در این شرایط پذیرش این دشواری ها، آسان تر خواهد بود. هر چند بعضی از خدمات حوزه های پزشکی نظیر تصاویر سی تی اسکن ها و رادیولوژی مکانیزه شده اند. بنابراین روبات ها تاثیری مستقیم بر شغل رادیولوژیست ها دارند.

روبات ها جایگزین آرایشگران نمی شوند: بر اساس رتبه بندی بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری، احتمال این که روبات ها جایگزین آرایشگران شوند بسیار ضعیف است، آنها اگرچه کاربردهای بسیاری دارند اما ابرانسان نیستند. به طور متوسط 150 هزار مو در سر انسان وجود دارد و هر یک از این موهای کوچک باید به اندازه ای دقیق و متفاوت کوتاه یا آرایش بشوند. به نظر نمی رسد دانشمندان و مهندسان به این زودی ها قادر به طراحی روباتی باشند که بتواند این عملیات را مدیریت کند و احتمالا چنین روباتی در دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم اختراع و ساخته نخواهد شد.

مربیان ورزشی همیشگی هستند: تحلیلگران بر این باورند مشاغلی که به نوعی به رهبری دیگر افراد مربوط می شوند از خطر روبات ها در امانند. برای نمونه باید گفت که در مورد مربیان ورزشی آنچه مهم است، رساندن اخبار برد در یک مسابقه نیست، بلکه داشتن توانایی برای جذب ورزشکاران، کمک به آنها برای دستیابی به اهداف شان، آموزش شان برای انجام کارهای گروهی، حمایت از یکدیگر و در نهایت رشد و توسعه شخصیت شان است بنابراین بعید به نظر می رسد که یک روبات قادر به مدیریت افراد با شخصیت های غیر انعطاف پذیر باشد و به آنها فعالیت گروهی را آموزش بدهد. باید گفت که مشاغلی که در آنها صاحبان شغل با احساسات و عواطف افراد درگیر هستند و نیاز به مهارت انسانی دارند، از میان نخواهند رفت.

پرسش و پاسخ

مهدی:
با سلام و خسته نباشید 
در مورد یک موضوع سئوالی داشتم که اگر راهنمایی کنید ممنون می شم .
اگر پرسنل جدیدالورودی خود اعلام کند که نیاز به بیمه شدن ندارد و مابه ازای آن بر میزان حقوق افزوده شود ، 
آیا این موضوع برای کارفرما پذیرفته است ؟
و آیا تبعات حقوقی و مالی در صورت مراجعه شخص به اداره کار برای کارفرما ندارد ؟
و اگر راه حلی وجود دارد و ذکر کنید ممنون می شوم .
با تشکر

جواب: بیمه کردن کارکنان اجباری است و باید حق بیمه مربوطه طبق قانون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. پرداخت معادل ریالی حق بیمه به کارگر رافع مسئولیت کارفرما در قبال پرداخت حق بیمه نبوده و وی می تواند به مراجع مربوطه مراجعه و خواهان پرداخت حق بیمه شود.

سلام ببخشید من تو لیست ها نام کارفرما و نام کارگاه رو اشتباه نوشتم و 5 ماه بیمه رد کردم چطور میشه اصلاح کرد؟

 به شعبه مربوطه مراجعه و موضوع را گزارش نمایید

بیمه‌ ۳۲۰ هزار قالیباف در تامین اجتماعی

 
 

بیمه‌ ۳۲۰ هزار قالیباف در تامین اجتماعی

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پوشش ۳۲۰ هزار قالیباف از سوی تامین اجتماعی گفت: قرار است ۷۰۰ هزار قالیباف از سوی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان تحت پوشش قرار گیرند و بزودی جلسه‌ای با مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان در این باره خواهیم داشت تا شرایط مشخص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسن زدا با بیان اینکه درباره پوشش بیمه‌ای قالیبافان طرحی جدید مطرح است که بر طبق آن قرار است صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۷۰۰ هزار قالیباف و مشاغل وابسته به قالیبافی را تحت پوشش خود برد، اظهار کرد: اخیرا با مدیرعامل صندوق بیمه روستاییان مذاکراتی در این باره داشتیم. اگر قرار باشد بخشی از قالیبافان تحت پوشش تامین اجتماعی و بخشی تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان باشند، باید سریعا جلسه مشترکی داشته باشیم تا تکلیف برای خود ما و مردم مشخص شود.

وی افزود: البته قالیبافان تحت پوشش تامین اجتماعی از شمول ما خارج نمی‌شوند؛ اما برای مردم روشن خواهیم کرد آنها که قرار است تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان قرار بگیرند باید چه شرایطی داشته باشند.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قاعدتا صندوق بیمه عشایری باید در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت فعالیت داشته باشد، گفت: بنابراین ۷۰۰ هزار نفر یاد شده باید ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت باشند و پوشش قالیبافان بخش شهری بر عهده تامین اجتماعی باشد.

 زدا افزود: اکنون حدود ۳۲۰ هزار قالیباف تحت پوشش ما قرار دارند. شغل قالیبافی تنوع زیادی دارد و ما مشمولان را از طریق مرکز ملی فرش و سازمان ایرانگردی و جهانگردی شناسایی و براساس اطلاعات آنها، پوشش بیمه را گسترش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما از بازرسی‌های میدانی به سمت بازرسی سیستمی حرکت کرده‌ایم، عنوان کرد: به بانک‌های اطلاعاتی متنوع و معتبر دسترسی پیدا کرده‌ایم که طبق آن مشخص شد تا کنون حدود ۷۰ هزار نفر بیمه شده قالیبافی، قالیباف نیستند و از آنها درخواست کردیم بیمه‌شان را از محل شغل واقعی خود رد کنند.

پرسش و پاسخ

خانمی هستم که 19 سال سابقه بیمه دارم و درحال حاضر در یک شرکت مشغول بکارم. می خواهم کارم را رهاکنم خود را بیمه اختیاری کنم یا بیمه بیکاری بگیرم و یک سال دیگر یک سال دیگر بیمه پرداخت کنم و با 20 سال سابقه بازنشسته شوم ایا امکان دارد؟

جواب: خانمها می توانند با 20 سال سابقه و 42 سال سن بازنشسته شوند به شرطی که در زمان درخواست در کارگاههای مشمول قانون کار مشغول به کار باشند. پرداخت حق بیمه به صورت اختیاری و یا دریافت مقرری بیمه بیکاری شامل این مقرره نشده و بیمه شده در دو حالت اخیر نمی تواند با 20 سال سابقه بازنشسته شود.

بیمه و قراردادهای کار ساعتی

بیمه و قراردادهای کار ساعتی

مکررا سئوال شده که اشتغال به صورت ساعتی مشمول بیمه می باشد یا خیر؟ توضیح این نکته ضروری است که وجود تامین اجتماعی برای هر فعالیت و اشتغالی از ضروریات اولیه است، چرا که ممکن است در همان اوان و شروع کار حادثه ای برای کارگر رخ دهد که نیاز به خدمات درمانی یا دریافت مستمری داشته باشد. یعنی کارگر حادثه دیده ازکارافتاده شود یا فوت نماید، در این صورت مرجعی باید وجود داشته باشد تا هزینه های درمانی ، زندگی و معاش این فرد و خانواده و عائله اش را تامین نماید. بنابراین باید توجه داشت که از همان اولین ساعت شروع کار ، کارگر بالقوه مشمول بیمه و تامین اجتماعی قرارداشته و با ارائه لیست کارکنان و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما بیمه و تامین اجتماعی این فرد و خانواده اش، به فعلیت در می آید. به تعبیری روشنتر مفهوم بیمه و تامین اجتماعی به استناد قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارکنان و کارگران یک موضوع امری و اجباری است، و صرف ایجاد تعهد کاری بین کارگر و بیمه شده در چارچوب قرارداد چه شفاهی و چه کتبی ، الزامات بیمه ای را به همراه خواهد داشت. به این خاطر است که حتی اگر کارفرما از ارسال لیست بیمه کارکنان و پرداخت حق بیمه به شعب سازمان تامین اجتماعی نیز امتناع ورزد، بار مسئولیت از دوش او برداشته نمی شود، بلکه به خاطر عدم انجام وظایف قانونی و تکلیفی ضمن الزام به ایفای تعهدات مذکور، مستحق جریمه و مجازات متناسب نیز می باشد. برای کارگری که در چنین کارگاهی کار می کند و کارفرما از بیمه کردن وی خودداری کرده همواره حق دادرسی و شکایت و احقاق حقوق بیمه ای از مراجع مربوطه محفوظ بوده و مشمول مرور زمان نیز نمی شود. در قراردادهای ساعتی نیز فرد مشمول بیمه می باشد و کارفرما موظف است به ازای هر 8 ساعت کار یک روز بیمه محاسبه و به سازمان پرداخت نماید.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأی وحدت رویه مقرر کرد کارگر اخراجی پس از بازگشت به کار نباید ت

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأی وحدت رویه مقرر کرد کارگر اخراجی پس از بازگشت به کار نباید تنزل شغل داده شود.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، به دنبال طرح تعارض آراء و درخواست صدور رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به مواد ۱۴ ، ۱۷ و ۲۹ قانون کار، تنزل شغل کارگران اخراجی بازگشت داده شده به کار را خلاف قانون دانست و با صدور رأی وحدت رویه مقرر کرد، کارفرمایان حق ندارند کارگران اخراجی را پس از بازگشت به کار، در شغل نازل تر از شغل قبلی به کار گیرند.

گفتنی است در ماده ۲۹ قانون کار آمده است که " در صورتی که بنا به تشخیص هیأت حل اختلاف، کارفرما موجب تعلیق قرارداد از ناحیه کارگر شناخته شود، کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را خواهد داشت و کارفرما مکلف است کارگر تعلیقی از کار را به کار سابق وی بازگرداند".