تبصره 12 قانون بودجه سال 97 در مورد افزایش حقوقها و سقف پرداخت حق سنوات به کارکنان دولت در سال 97:

تبصره 12 قانون بودجه سال 97 در مورد افزایش حقوقها و سقف پرداخت حق سنوات به کارکنان دولت در سال 97:

الف- ......

1- دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروه های مختلف حقوق بگیر شاغل دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیات علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی به گونه ای افزایش دهد که طبقات پایین تر افزایش بیشتری برخوردار شوند.

حداکثر میزان افزایش بیست درصد (%20) خواهد بود و مقامات و همطرازان موضوع (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و رؤسای دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه، استانداران و شهرداران مراکز استانها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استانها در سال 1397 مشمول افزایش نمی شوند.

احکام بند (ب) ماده (74) قانون برنامه ششم توسعه، ماده (1) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و تبصره بند (ی) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) بر حکم این جزء حاکم است.

2-پاداش پایان خدمت موضوع قانون «پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری کارکنان دولت مصوب 26/2/1375» و اصلاحات آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا و مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده (76) قانون خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت  تا سقف سی سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.

احکام بند (ب) ماده (74) قانون برنامه ششم توسعه، ماده (1) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و تبصره بند (ی) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) بر حکم این جزء حاکم است.

 

سامانه مشاهده سوابق، نبودن آن بهتر از بودن آنست!!

یادداشت:
سامانه مشاهده سوابق، نبودن آن بهتر از بودن آنست!!
محمد حسین قشقایی

سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان که هدف از ایجاد آن نشان دادن سوابق بیمه شدگان از طریق غیر حضوری و اینترت است اکنون یکی از مسائل پیچیده و مشکل زا برای عموم بیمه شدگان شده است و هیچ یک از کسانی که سعی کرده اند از این سامانه سوابق خود را مشاهده کنند از این سامانه و مراحل پیچیده و غامض آن راضی نیستند و باید گفت اخذ سوابق از این سیستم اگر نگوییم غیر ممکن، باید گفت بسیار مشکل و دشوار است و بندرت کسی می تواند اطلاعات لازم را از آن کسب کند. سیستمهای امنیتی تعبیه شده در این سامانه آنقدر پیچیده و و زیاد است که اصل هدف ایجاد چنین سامانه ای را به کلی زیر سئوال برده و به ضد خود تبدیل کرده است. اینقدر پیچیدگی و امنیت حتی در سیستمهای بانکی نیز وجود ندارد، در حالی که سیستم مشاهده سامانه سوابق فقط برای مشاهده سوابق افراد ایجاد گردیده و امکان هیچگونه دستکاری در اطلاعات آن وجود ندارد. فرایند زمانی راه اندازی این سامانه در ابتدا بسیار خوب پیش رفت و بیمه شدگان در ابتدا از آن کاملا راضی بودند ولی پس از وقفه طولانی در ادامه کار آن به ناگهانی با شروع سیستم جدید با سامانه ای روبرو شدیم که نبود آنرا باید به بودن آن ترجیح داد. اگر نباشد حداقل ساعتها وقت خود را صرف آن نمی کنیم و با مراجعه به شعبه یا کارگزاری می توانیم بسیار راحت تر اطلاعات بیمه ای خود کسب اطلاع کنیم. موارد ارائه شده در این جا با تجربه شخصی خودم و چندین نفر که مراجعه داشته و مراحل ثبت نام را مشترکا طی کردیم بدست آمده است. اگرچه نارکارمدی این سیستم را بسیار شنیده ام.
اطلاعاتی که این سیستم برای ثبت نام اولیه می خواهد هم اشتباه است و هم بسیار پیچیده و اگر آنها را هم انجام دهید باز هم نمی توانید وارد سیستم شوید. اولا رمزی که از شما می خواهد باید دارای حروف انگلیسی کوچک و هم بزرگ باشد و دارای اعداد که زمانی طول می کشد تا بفهمی چه می خواهد . بعد از آن بارها باید امتحان کنی تا رمز را قبول کند. بعد وارد مرحله ای می شوید که چند تا سئوال پرسیده می شود که باید به آنها جواب بدهید عجیب اینجاست که جواب سئوالاتی که مطرح می کند باید حداقل 10 کاراکتر داشته باشد ولی جواب بیشتر این سئوالات بیش از چند حرف نیست و هیچ وقت به ده کاراکتر نمی رسد. مثلا سئوال کرده به چه رنگی علاقه دارید؟ کلیه کلمات مربوط به رنگها به 5 کاراکتر هم نمی رسد. مثلا اگر بخواهید جواب این سئوال را آبی بدهید این کلمه فقط سه کارکتر است بنابراین سیستم نمی پذیرد. تازه اگر بتوانید این مراحل را طی کنید و ثبت نام هم مورد تایید قرار گیرد بازهم نمی توانید وارد سیستم شوید و در نهایت عطایش را به لقایش می بخشید و رهایش می کنید.

چرا بیمه مشاغل آزاد،مقرری بیکاری ندارد؟

چرا بیمه مشاغل آزاد،مقرری بیکاری ندارد؟

نویسنده : محمد حسین قشقایی - کارشناس تامین اجتماعی

قانون تامین‌اجتماعی با تدارک انواع بیمه، زمینه پوشش بیمه کلیه اقشار را فراهم ساخته است که شامل بیمه اجباری، بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های خاص (رانندگان، کارگران ساختمانی، قالیبافان و...) می‌شود. می‌توان گفت بیمه اجباری بیمه کارگران و نیروهای مولد است و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه کارفرمایان. در این مطلب به تفاوت‌های این دو نوع بیمه می‌پردازیم.

1- مشولان بیمه اجباری مشمول قانون کارند و بر اساس ماده 148 قانون کار کلیه کسانی که در کارگاه‌ها و واحدهای مشمول قانون کار اشتغال دارند، مشمول بیمه تامین‌اجتماعی نیز هستند و کارفرما موظف است حق‌بیمه آنان را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کند. در بیمه اجباری کارگر می‌تواند با مراجعه به مراجع پیش‌بینی‌شده در قانون، خواستار احیای سابقه خود شود. در این صورت کارفرما به‌عنوان مسئول پرداخت حق‌بیمه، باید ضمن پرداخت حق‌بیمه دوره مورد نظر، جریمه نیز پرداخت کند. در صورتی که در بیمه مشاغل آزاد کارفرمایی وجود ندارد و خود بیمه‌شده موظف است حق‌بیمه را پرداخت کند و اگر از پرداخت حق‌بیمه خودداری کند، سابقه‌ای برایش منظور نمی‌شود.

2- در بیمه اجباری و مشمولان قانون کار که دارای کارفرما هستند بیمه بیکاری نیز وجود دارد. ولی در بیمه آزاد به دلیل اینکه کارفرما وجود ندارد و درواقع بیکاری و اخراج به لحاظ خوداشتغالی فرد منتفی است، موضوع بیمه بیکاری نیز موضوعیت ندارد. بر همین اساس نیز 3 درصد حق‌بیمه بیکاری در بیمه مشاغل آزاد پرداخت نمی‌شود.

3- در بیمه اجباری کلیه خدمات و تعهدات بیمه‌ای در چارچوب قانون به بیمه‌شده و خانواده وی شامل انواع مستمری و درمان و... ارائه می‌شود، ولی در بیمه مشاغل آزاد متقاضی می‌تواند نوع بیمه و خدمات را انتخاب کند. بر این اساس با پرداخت فقط 12 درصد از دستمزد توافق‌شده، می‌تواند از مستمری بازنشستگی پس از احراز شرایط ماده 76 قانون تامین‌اجتماعی برخوردار شود و با پرداخت 2 درصد دیگر، از مستمری فوت قبل از بازنشستگی، با پرداخت 4 درصد دیگر نیز از خدمات مستمری ازکارافتادگی کلی بهره‌مند شود. درمان در بیمه آزاد به صورت سرانه دریافت می‌شود. بنابراین حق‌بیمه در مشاغل آزاد شامل 18 درصد و سرانه درمان خواهد بود. (البته پذیرش بند اول (بازنشستگی) در هر حالت الزامی است.) در صورتی که در بیمه اجباری کلیه خدمات با پرداخت 30 درصد از دستمزد ارائه می‌شود.

4- برخی از خدمات در بیمه مشاغل آزاد به خاطر ویژگی خاص این نوع بیمه منتفی است؛ از قبیل غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، انواع غرامات و مستمری‌های ازکارافتادگی جزئی و حوادث ناشی از کار. در بیمه اجباری در صورت بروز حادثه در محل کارگاه شرایط سهل‌تری بابت ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان وجود دارد که در بیمه مشاغل آزاد، به خاطر فقدان اشتغال در کارگاه و نداشتن کارفرما، این موارد موضوعیت ندارند. در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شرایط و نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی و شرایط پرداخت مستمری ازکارافتادگی غیرناشی از کار و مستمری فوت غیرناشی از کار همانند دیگر بیمه‌شدگان اجباری است.

5- در بیمه اجباری قواعد و مقررات اجباری حاکم است و نوع قرارداد در این نوع بیمه الحاقی محسوب می‌شود، ولی در بیمه مشاغل آزاد پذیرش بیمه با انعقاد قرارداد دوجانبه میان متقاضی و سازمان تامین‌اجتماعی در چارچوب اصول کلی قراردادها شکل گرفته و تشریفاتی محسوب می‌شود. بر این اساس فرد در بیمه اجباری، حتی اگر حق‌بیمه پرداخت نشود، بالقوه مشمول بیمه قرار می‌گیرد، اگرچه در عمل تحقق ‌نیافته و حق‌بیمه‌ای پرداخت نشده باشد. ولی در قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد فقط با انعقاد قرارداد تعهدات طرفین به ظهور و بروز می‌رسد.

6- مرجع شکایت بابت بیمه، سابقه و قرارداد کار در بیمه‌های اجباری هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار است، در حالی که در بیمه حرف و مشاغل آزاد مرجع رسیدگی به قرارداد بیمه و شکایات بین بیمه‌شده و سازمان تامین‌اجتماعی، دیوان عدالت اداری و محاکم قضایی است.

7- استفاده از خدمات درمانی در بیمه اجباری رایگان است، ولی در بیمه مشاغل آزاد مبلغی فرانشیز یا خودپرداختی نیز باید توسط بیمه‌شده پرداخت شود.

***

حق‌بیمه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

حق‌بیمه به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

1- حق‌بیمه‌ای که براساس دستمزد و حقوق پرداختی توسط کارفرما محاسبه و تعیین می‌شود.

2- حق‌بیمه‌ای که به‌صورت مقطوع و براساس ماده 35 همین قانون توسط سازمان تامین‌اجتماعی برای برخی از مشاغل تعیین می‌شود.

3- حق‌بیمه‌ای که برای بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری (خویش‌فرما) تعیین می‌شود که بر اساس دستمزد و حقوق اعلامی متقاضی و قرارداد فی‌مابین تعیین می‌شود. در این حالت میزان دستمزد اعلامی می‌بایست بین حداقل و حداکثر دستمزد سال مورد نظر باشد.

آیا کمک‌هزینه کفن‌ودفن به بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد پرداخت می‌شود؟

کمک‌هزینه مذکور شامل حال بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد نمی‌شود.

بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد و افراد تحت تکفل آن‌ها در چه صورت می‌توانند از مزایای درمان سازمان استفاده کنند؟

در صورتی که حمایت درمان در قرارداد آنان لحاظ شده باشد و نسبت به پرداخت به‌موقع حق‌بیمه اقدام کنند، مشمول خدمات درمانی سازمان می‌شوند.

بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در صورت ازدواج می‌توانند از حمایت‌های مورد نظر  استفاده کنند؟

خیر.

دوره پرداخت حق‌بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد چقدر است؟

این گروه می‌توانند حق‌بیمه خود را سه‌ماهه بپردازند.

آیا بیمه‌شده تبعی می‌تواند همزمان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شود؟

برای این افراد امکان بیمه شدن به صورت خویش‌فرما وجود دارد، ولی در صورتی که مشمول بیمه اجباری شوند، موضوع کفالت آن‌ها منتفی می‌شود.

دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد چندماهه تمدید می‌شود؟

سه‌ماهه و با ارائه رسید پرداخت حق‌بیمه.

بیمه اجباری بهتر است یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد؟

همان‌گونه که در بالا توضیح داده شد این دو نوع بیمه از نظر ماهیت با هم متفاوت‌اند و درواقع در دو دسته مجزا از نظر نظام بیمه‌ای قرار می‌گیرند. بیمه اجباری متکی به قواعد آمره است، ولی بیمه مشاغل آزاد داوطلبانه و اختیاری است. بنابراین بیمه اجباری بر بیمه مشاغل آزاد اولویت دارد و در همین چارچوب نیز خدمات بیشتری از طریق آن ارائه می‌شود.

 

 

مشکلات قانونی مقررات سخت و زیان آور

مشکلات قانونی مقررات سخت و زیان آور
محمد حسین قشقایی
قانون و آیین نامه سخت و زیان آور دارای مشکلات و نارسایی های عدیده ای است که موجب نارضایتی کارفرمایان شده است. ضمن این که بیمه شده و سازمان تامین اجتماعی را نیز با مسائل و مشکلات خاصی مواجه ساخته است. این مسائل به ضعف در مقررات مربوط و عدم شفافیت آنها بر می گردد که انتظار می رود توسط مراجع قانونگذاری و متولیان امر بطور جدی مورد توجه قرار گرفته و اصلاح گردد. ذیلا به چند مورد ازاین ایرادات اشاره می شود:
یک -گستره مشاغل سخت و زیان آور به دلیل فقدان چارچوب و ضوابط محدود کننده که مرزهای این نوع مشاغل را مشخص کند به شدت افزایش یافته و برخی از مشاغل را که با هیچ منطقی جزء مشاغل سخت و زیان آور نمی توان بشمار آورد در زمره این مشاغل قرار گرفته اند. در بیشتر کشورهای دنیا اگر مشاغل سخت و زیان آور تعریف شده باشد مصادیق آنها به انگشتان دو دست نمی رسد ولی در ایران اکنون این مشاغل به بیش از 1000 عنوان شغلی رسیده است. این موضوع بار مالی سنگینی بر کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی وارد کرده است. بنابراین باید در مورد ضوابط کاری و نحوه عملکرد کمیته های سخت و زیان آور بازنگری صورت گیرد و دایره این مشاغل محدود شود.
دو-در مقررات فعلی چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور که کارفرمای مربوطه موظف به پرداخت آن می باشد، باید در زمان بازنشستگی اخذ گردد. این تکلیف بر اساس یکی از آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری ایجاد شده است و سازمان را موظف کرده حق بیمه را در انتهای خدمت از کارفرما وصول نماید. این موضوع با توجه به فعل و انفعالات کاری و و جابجایی نیروی کار در کارگاه ها موجب پیچیدگی فرایند استفاده از این مزایا شده و حق بیمه مربوط بعضا به صورت من غیر حق از کارفرمایی وصول می شود که طبق قانون مسئول پرداخت آن نبوده است. این موضوع در قراردادهای پیمانکاری نمود بیشتری دارد ، چرا که کارگاههای پیمانکاری به صورت موقت برپا می شوند و ممکن است پس از سالها در زمان بازنشستگی کارگر چنین پیمانکاری وجود نداشته باشد یا امکان دسترسی به آن نباشد، در این حالت سازمان به کارفرما مراجعه می کند وحق بیمه را از وی وصول می نماید که این اقدام به لحاظ قانونی صحیح نمی باشد. در حالی که بدهکار اصلی مصون مانده است. مصادیق دیگری از این قبیل را می توان عنوان کرد که در این مختصر نمی گنجد. باید مقرره و رویه ای اتخاذ شود که حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به همراه پرداخت حق بیمه ماهانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا اجحافی در حق کسی بوجود نیاید. ضمن این که جمع شدن مبلغ حق بیمه در انتهای خدمت بیمه شده و پرداخت یکجای آن توسط کارفرما فشار مالی سنگینی به کارفرما وارد می کند که بعضا پیش بینی نشده بوده است. این موضوع باعث شده برخی از کارفرماها و کارگاههای ضعیف دچار بحران مالی شدیدی شوند.

پرسش و پاسخ

با 51 سال سن با احتساب دوره سربازی 26 سال سابقه دارم الان بیکار هستم و با وجود جوانهای بیکار کسی به امثال من کار نمی دهد. می گویند باید 5 سال دیگر کار کنی تا بتوانی بازنشسته شوی. آیا راه دیگری هست تا تا بتوانم بازنشسته شوم و محتاج کمک کسی نباشم؟

قشقایی: سن مقرر در ایران برای بازنشستگی حداقل داشتن 60 سال سن برای آقایان می باشد اگرچه سن به امید به زندگی در کشور  افزایش یافته ولی شرایط سنی برای بازنشستگی هنوز تغییرات اساسی نداشته است، مگر در موارد بازنشستگی های زود هنگام که متاسفانه موجب کاهش سن بازنشستگی برای برخی از گروهها شده است. واقعیت این است که سازمان تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه می تواند خدمات خود را تداوم بخشد. صندوق تامین اجتماعی مستقل است و طبق قانون دخل و خرجش را خود باید تنظیم کند و کسی به این صندوق کمک نمی کند و به جایی نیز وابستگی ندارد. تنها منبع درآمدش حق بیمه هایی است که وصول می کند. با بازنشستگی پیش از موعد یک نفر بیمه شده، سازمان علاوه بر این که باید به وی مستمری پرداخت کرده و خدمات درمانی به خود و خانواده اش ارائه دهد، از دریافت حق بیمه وی نیز محروم می شود و این وضع اگر به صورت عمده و کلان اتفاق بیفتد و عده زیادی از این طریق بازنشسته شوند، ضربه بزرگی به صندوق بیمه ای وارد می شود و این وضعیتی است صندوق تامین اجتماعی با بازنشستگی های پیش از موعد با آن مواجه شده است. علی ای حال شما می توانید با 30 سال سابقه و 50 سال سن و 30 روز حقوق کامل بازنشسته شوید و تا آن زمان یا باید در جایی مشغول به کار شوید و از بابت اشتغال حق بیمه پرداخت نمایید یا باید از طریق بیمه اختیاری، بیمه پردازی خود را تا احراز شرایط مذکور ادامه دهید. البته کسانی که قبل از سن بازنشستگی شرایط اشتغال را از دست داده و قادر بکار نیستند در صورت تایید ازکار افتادگی آنها توسط کمیسیونهای پزشکی، می توانند از مستمری برخوردار شوند که شرایط خاص خود را دارد.      

پرسش و پاسخ


من دریک مغازه عطاری کارمیکنم صبح وبعدازظهر تمام هفته بغییرازجمعه ازسال86کارمیکردم حقوقم ماهیانه50تومان بوده الان یک میلیون وسیصد است وعیدی وتعطیلی نداشتم الان یکساله صاحبکارم منو بیمه کرده وتنها مرخصی که دارم 7روزعیدنوروز وجمعه هاست آیا چطور میتوانم حق وحقوقم بدست بیارم وخیلی ساعاتها بوده که تااخرشب دیرموقه کارمیکردم ودرانبار ایشان بغییر ازکارم نگهبانی میدهم والان حقوقم ماهیانه یک میلیون وسیصد بایمه یکسال که شده ام است باتشکر از موبایل سامسونگ ارسال کنید.

جواب: به هیاتهای حل اختلاف وزارت کار مراجعه نمایید.

پرسش و پاسخ


من دریک مغازه عطاری کارمیکنم صبح وبعدازظهر تمام هفته بغییرازجمعه ازسال86کارمیکردم حقوقم ماهیانه50تومان بوده الان یک میلیون وسیصد است وعیدی وتعطیلی نداشتم الان یکساله صاحبکارم منو بیمه کرده وتنها مرخصی که دارم 7روزعیدنوروز وجمعه هاست آیا چطور میتوانم حق وحقوقم بدست بیارم وخیلی ساعاتها بوده که تااخرشب دیرموقه کارمیکردم ودرانبار ایشان بغییر ازکارم نگهبانی میدهم والان حقوقم ماهیانه یک میلیون وسیصد بایمه یکسال که شده ام است باتشکر از موبایل سامسونگ ارسال کنید.

جواب: به هیاتهای حل اختلاف وزارت کار مراجعه نمایید.

پرسش و پاسخ

سلام پدرم سه سال در شش عدد موتور آب کشاورزی شب وروزنگهبان قبلا بیست روز در حین کار فوت کرد صاحب کار اصلا براش بیمه رد نکرد حق داریم یا نه؟

جواب: بله کارفرما باید طبق قانون حق بیمه وی را رد می کرد. با این وجود می توانید به هیاتهای حل اختلاف محل مراجعه و ازکارفرما بابت عدم اجرای قانون شکایت نمایید.

پرسش و پاسخ

وقتی بازنشسته شدم قرار شد در همان شرکتی که کار میکردم به عنوان مشاور مالی دو روز در هفته
ادامه بدم
البته مشاور تامین اجتماعی به من گفت شما جز مشاور نمیتونی ادامه کار در همان شرکتی که کار میکردی رو بدهی و حالا کار فرما از من کتبا
این مقررات را میخواد و من نمیدونم در کدام فصل قوانین و مقررات میشه این مورد را پیدا کرد.

قشقایی: بر اساس آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری اشتغال بازنشستگان در صورتی که در چارچوب ضوابط قانون کار از نظر ساعات کار، حقوق و دستمزد و..نباشد اشتغال واقعی محسوب نشده و سازمان تامین اجتماعی اجازه ندارد مستمری بازنشستگی چنین شخصی را قطع کند.

پرسش و پاسخ

با سلام
ببخشید اگر در روزهای تعطیل رسمی مثل جمعه یا 22 بهمن یا عید قربان سرکار باشیم حقوق این 8 ساعت چگونه محاسبه میشود؟

جواب: حقوق روزانه با احتساب فوق العاده اضافه کار باید پرداخت شود.

پرسش و پاسخ

 

سلام. اگه کسی رو از شرکت بیرون کنن، چطوری باید بریم دنبال بیمه بیکاری؟
مدارک چی میخاد؟ ۱سال سابقه دارم تو اون شرکت.

جواب: برای بیمه بیکاری ابتدا به هیاتهای حل ااختلاف وزارت کار مراجعه تا اخراج مورد تایید قرار گیرد. مدارک لازم نیز شامل قرارداد یا هر مدرکی که دال بر اشتغال شما باشد، نامه اخراج، لیست پرداخت حق بیمه و...اگر قرارداد موقت است یک سال سابقه در آخرین شرکت لازم است.

 

بحران صندوق‌های بازنشستگی با ۱۷تصمیم غلط/ حقوق کارگران سال‌ها از تورم عقب مانده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بحران صندوق‌های بازنشستگی با ۱۷تصمیم غلط/ حقوق کارگران سال‌ها از تورم عقب مانده است

 

علی ربیعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بحران در صندوق های بازنشستگی، مبارزه با فساد در این وزارتخانه، سیاست های افزایش قدرت خرید کارگران و احساس ناامیدی در بین جوانان سخن گفت.

علی ربیعی یکشنبه شب با حضور در برنامه پایش در پاسخ به نخستین سوال در خصوص وضعیت مالی بنگاه های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع موضوع بنگاه‌داری به ویژه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) غلو می شود. متاسفانه اعلام می کنند شستا ۵۰ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد اما همینجا اعلام می‌کنم سهم این شرکت نه از کل اقتصاد بکله از بازار سرمایه فقط ۹ درصد است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه   فعالیت اقتصادی صندوقهای بازنشستگی منحصر به ایران نیست و در همه کشورهای دنیا وجود دارد گفت: در برخی از کشورها میزان سرمایه گذاری صندوق ها در GDP به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست. اما این واقعیت را باید بدانیم ما در ایران در برهه ای از زمان با یکسری تصمیمات غلط و پیچیده برای صندوق ها بحران ایجاد کردیم. 

ربیعی افزود: به طور کلی صندوق های بازنشستگی در یک اقتصاد سالم باید بتوانند فعالیت اقتصادی کنند اما در دولت‌های مختلف پول این صندوق ها به موقع داده نشد. از طرفی با تصمیات غلط تعهدات صندوق‌ها را افزایش دادند؛ متاسفم بگویم که تعهدات صندوق تامین اجتماعی را ظرف ۴ سال دو برابر کردند. از یک طرف میزان پولی که باید به صندوق ها داده می شد تا با مدیریت خود در فضای اقتصادی سالم سرمایه گذاری کنند سهم آنها پرداخت نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اما در کشور ما چه اتفاقی برای صندوق های بازنشستگی رخ داد تا امروز این صندوق ها زمین گیر شوند؟ ۱۷ تصمیم غلط در حوزه نظام بازنشستگی و بیمه ای اتخاذ شد. امروز نسبت ورودی و خروجی در صندوق بازنشستگی فولاد یک به ۱۰ شده است؛ به این معنا که به ازای هر یک نفر کارکن، ۱۰ نفر بازنشستگی دریافت می کنند.

وی افزود: به جای اینکه پول و سهم صندوق ها را برای سرمایه گذاری بدهند، شرکت های زیان ده را بدون اختیار به صندوق ها تحمیل کردند.  متاسفانه ناظران اقتصادی وقت و مجلس در آن زمان به این سیستم غلط اعتراض نکردندتا امروز که با مسئله صندوق های بازنشستگی مواجه شدیم. همینجا اعلام می کنم من از زمره کسانی بودم که برای اولین بار در یکی از جلسات غیرعلنی مجلس آژیر بحران صندوق های بازنشستگی را کشیدم.

برخی شرکت‌های تحمیل شده به صندوق ها ۲ درصد هم بازدهی سرمایه ندارند

ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد بهره وری ما از صندوق ها ناشی از ۲۰ درصد سرمایه گذاری آگانه خودمان است تصریح کرد: در حال حاضر برخی شرکت هایی که واگذار شدند به اندازه ۲ درصد هم بازدهی سرمایه ندارند. امروز شرکتی در مجموعه یکی از صندوق ها فعالیت می کند که ۸ هزار نیروی کار اضافی دارد. همچنین شرکتی اخیرا به یکی از صندوق ها واگذار شده که حدود ۵ هزار نیروی کار مازاد دارد. ما امروز داریم تیمار داری می کنیم.

وی افزود: بنابراین من می خواهم بگویم سیاست غلطی در دوره ای رخ داده اما بدون اینکه هشداری داده شود امروز تبدیل به بحران شده است و خروج از بنگاه داری را در صندوق ها آغاز کردیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه ما ناگزیر به ارتقای بازدهی سرمایه گذاری در کشور هستیم گفت: ما سیاست های استخراج صندوق های سود آور استراتژیک، زیان آور و سود آور خارج از استراتژی را دنبال کرده ایم و خروج از بنگاه داری را برای سال ۹۸ هدفگذاری کرده ایم.

 

پرسش و پاسخ

از راهنمایی شما صمیمانه متشکرم

با سلام و خسته نباشید خدمت آقای قشقایی

پدرم بمدت 5 سال در یک کارخانه چوب بری کار کرده است اما کارفرما برایش بیمه رد نکرده است درحالی که از حقوق ایشان کسر میشده است(در دهه ی 70 و تنها مدرکی که دارند دفترچه بیمه ایشان می باشد).

بعد از گذشت چندین سال آیا می توانیم حق بیمه آن 5 سال را خودمان پرداخت کنیم و روی بیمه ی ایشان اضافه نماییم و یا راه دیگری وجود دارد؟

البته پدرم در حال حاضر ایشان 12 سال و 7 ماه بیمه دارند که 9 سال آن برای بیمه ی باربری و بقیه حاصل کار در یک کارخانه چوب بری دیگر است(البته بیمه کارخانه قبل از بیمه باربری بوده است چون کارخانه ورشکست شد پدرم بیکار شدند و بعد از چند سال بیمه باربری شدند) 

از آن جا که پدرم متولد سال1348 هستند و واقعا توان کار کردن ندارند، از اینرو چند سال دیگر می توانند بازنشست گردند و از طرفی ایشان 27 ماه خدمت سربازی دارند آیا تاثیری بر بیمه میگذارد؟

از اینکه مزاحم شما شدم عذرخواهی می کنم.

باتشکر

جواب: امکان پرداخت حق بیمه توسط خود شخص وجود ندارد. اگر شخصی در کارگاهی اشتغال داشته ولی حق بیمه اش توسط کارفرما پرداخت نشده باشد می تواند به هیاتهای حل اختلاف وزارت کار مراجعه و علیه کارفرما اقامه دعوا نماید در صورت تایید سازمان تامین اجتماعی طبق ماده 36 موظف به پذیرش سوابق مذکور خواهد بود. خدمت سربازی در صورت پرداخت حق بیمه سهم کارگر از هر نظر جزء سابقه محسوب می شود. پدر شما در حال حاضر شرایط بازنشستگی را ندارد. برای بازنشستگی آقایان حداقل 30 سال سابقه و 50 سال سن یا 60 سال سن و 20 سال سابقه با 20 روز حقوق لازم است. زیر 20 سال سابقه با 60 سال سن نیز امکان بازنشستگی وجود دارد ولی مستمری متناسب با سابقه بوده و ناچیز خواهد بود، بدون رعایت ماده 111 قانون تامین اجتماعی.

پرسش و پاسخ

هنگام بازنشستگی سالی یکماه براساس سابقه میدهند یایکماه ونیم راهنمایی بفرمایید ممنون میشم؟

جواب: حق سنوات که در پایان خدمت توسط کارفرما پرداخت می شود به ازای هر سال یک ماه است. فقط در یک مورد حق سنوات یک ماه و نیم می شود که کارفرما کارگر را اخراج کند و هیاتهای حل اختلاف اخراج کارگر را غیر موجه تشخیص دهند . در این حالت کارفرما موظف به پذیرش کارگر می باشد. چنانچه کارگر پس از رای بازگشت به کار تمایل نداشته باشد به کار سابق بازگردد، مستحق دریافت 45 روز حق سنوات خواهد بود.

پرسش و پاسخ

سلام خسته نباشید من معلم زبان انگلیسی در یک اموزشگاه هستم و این اموزشگاه اقدام به بیمه کردن اساتید کرده اما ما خودمون باید پول کل بیمه رو بدیم دو مدل بیمه برای ما در نظر گرفتند پاره وقت که هر جلسه از کلاسمون مبلغ 2300 از حقوقمون کم میشه و یا تمام وقت که مبلغ 325 تومن از حقوقمون کم میشه این اجباری هم هست و گفتند اگر نمیخواید قطع همکاری میشه میخواستم بدونم ایا این کار قانونیه و کاری میشه کرد؟ممنون

جواب: بیمه کردن کارکنان اجباری است و مسئولیت آن نیز بر عهده کارفرماست . در صورت قصور در این امر کارفرما مشمول جریمه خواهد بود. حق بیمه 30 درصد حقوق و مزایای مستمر کارگر است ، که 7 درصد آن سهم کارگر و 23 درصد آن سهم کارفرماست. کارفرما حق ندارد کل حق بیمه را از حقوق کارگر برداشت نماید. مرجع رسیدگی به این موضوع هیاتهای حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشد.