پرسش و پاسخ

 

پدرم متولد نهم شهریور سیوهفته قبل از عید شاغل بودن در شهرداری که بعد از عید بیکار شدن وسابقه بیمه بیستوهفت سال دارن درخاست بازنشستگی کردن از بیمه وهنوز جواب بیمه نیومده بابت سابقه خاستم بپرسم میتونه این چند ماهرو که به سن شصت برسه وشرایط بازنشستگی رو داشته باشه مبلغ بیمرو پرداخت کنه ؟

جواب:اگر سنشان بالای 60 سال می باشد با همین سابقه و 27 روز حقوق نیز می توانند بازنشسته شوند اگر به 60 نرسیده باشند و بالای 50 سال سن دارند باید سابقه شان به 30 سال برسد از طریق بیمه اختیاری می توانند سابقه خود را تکمیل کنند.

«هر آنچه باید درباره ارتباط ساعات کار و حق بیمه بدانیم» در لینک زیر:

http://www.tamin.ir/News/Item/26326/64/26326.html

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد

تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد

محمد حسین قشقایی

مهمترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه های خویش فرما، همانگونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است به اجباری بودن آن باز می گردد. این خصوصیت برای بیمه های اجباری دارای تبعات و نتایج خاصی است ، به نحوی که برای احراز آن فقط وجود رابطه کاری و اشتغال فرد در کارگاه حتا اگر حق بیمه هم توسط کارفرما پرداخت نشود، کافی است. در این صورت چنانچه کارگری در طول اشتغال نیاز به خدمات تامین اجتماعی داشته  باشد، در چارچوب قانون می تواند پیگیر حقوق کار و بیمه خود گردد. در حالی که در بیمه های خویش فرما اجباری در پوشش بیمه ای نیست و متقاضی با اختیارو در چارچوب نظام بیمه ای خود را تحت پوشش بیمه قرار می دهد. از طرف دیگر بیمه اجباری  مورد حمایت قوانین و مقررات و دولت قرار گرفته و فرد می تواند از حمایت سیستم قضایی و اجرایی کشور بهره مند گردد. در بیمه خویش فرما چنین حمایتی وجود ندارد ولی از آنجا که در قانون تامین اجتماعی به صراحت بر اجرای آن تاکید شده است در سطحی کمتر مورد حمایت بخش عمومی قرار می گیرد. در بیمه های خویش فرما نیز دولت پرداخت 3 درصد حق بیمه را متعهد شده و در صورت بروز اختلاف نیز متقاضی می تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه واز سازمان تامین اجتماعی شکایت نماید. در صورتی که در قرارداد های خصوصی مرجع شکایت محاکم عمومی است.

در بیمه اختیاری به دلیل عدم وجود رابطه کارگری و کارفرمایی و فقدان اشتغال ، خدماتی از قبیل بیمه بیکاری ، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و پرداخت کمک هزینه ازدواج ارائه نمی شود.

 

پروفسورهانس برند شفر استاد حقوق و اقتصاد دانشگاه هامبورگ در کنفرانس «ریشه کردن فقر از طریق توسعه اقتصادی و دولت» که در سالن کنفراس ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی برگزار گردید در پاسخ به سئوالی که نقش تامین اجتماعی در فقر زدایی را پرسیده بودند گفت:

«تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و حوادث ناشی از کار که در مقابل مخاطرات زندگی از افراد حمایت می کنند تصادفی بوجود نیامده اند. این اقدامات و تدابیر به همراه ظهور دولتهای رفاهی همگام و همراه با توسعه تجارت جهانی توسعه یافته اند. در کاهش فقر و افزایش درآمدهای آحاد جامعه عوامل و متغیرهای متعددی دخالت دارند، تامین اجتماعی نیز بخشی از این نیازها  را پاسخ می گوید. بیمه های اجتماعی(حاصل مشارکت ذینفعان) برای زدودن فقر کافی نیست، دولتها نیز باید وارد این عرصه شوند.»

خبرخوش دیوان عدالت برای دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری

 
 

خبرخوش دیوان عدالت برای دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل وزارت کار در خصوص قطع مقرری بیمه بیکاری به دلیل تأخیر ۴۵ دقیقه ای مقرری بگیران، در ثبت حضور و غیاب را ابطال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، به دنبال شکایت شاکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعمل و ضوابط اجرایی حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری و دستورالعمل و ضوابط حضور و غیاب اثر انگشتی که توسط اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار مقرر گردیده و در مواد غیبت و تأخیر ۴۵ دقیقه ای منجر به قطع مقرری بیمه بیکاری خواهد گردید، خارج از اختیار اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار بوده و بر این اساس درخواست ابطال این دستورالعمل را مطرح کرده است.

این گزارش حاکی است هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی در این مورد، دستورالعمل یاد شده را با این استدلال که قطع مقرری بیمه بیکاری بیمه شده، به علت عدم حضور در اداره کار و تأخیر در حضور، خلاف ماده ۸ قانون بیمه بیکاری است از تاریخ تصویب ابطال کرد.

پرسش و پاسخ

سلام خدمت شما

یه سوال در مورد باز نشتگی داشتم .اگر یه فردی در طول 30 سال کار کردش در شرکتهای مختلف با سوابق متغیر کار کرده باشه ایا در پایان خدمت 30ساله تمام روزهای که بیمه لحاظ شده جزوه سابقه به حساب میاد؟ یا چند سال از ان به خاطر رد شدن بیمه در شرکتهای مختلف با چند ماه اختلاف به دلیل نبودن شغل ثابت کم میشود؟؟ تشکر

جواب: اشتغال و سوابقی که بابت آن حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده همیشه محفوظ می باشد و برای استفاده از خدمات از جمله بازنشستگی قابل محاسبه می باشد. بنابراین وقفه در پرداخت حق بیمه در طول 30 سال لطمه ای به آن وارد نخواهد ساخت.

پرسش و پاسخ

کارشناس محترم جناب آقای قشقائی

با سلام و احترام

ضمن تبریک سال نو 97 سوالی داشتم . بنده در یکی از پیمانکاران ساخت فرودگاه امام کار میکردم . در جمع آوری سوابق متوجه شدم که در برخی از ماه ها سال 71 تا 74 تعداد روزهای کارکرد مثلا 9 روز و 15 و 19 و ... رد شده و 31 روزه رد نشده با توجه به اینکه هیچگونه استعلاجی یا مرخصی اضطراری نداشتم چکار میتوانم بکنم ضمن اینکه متاسفانه  3 ماه ابتدائی کارم را نیز لیست بیمه ای رد نشده (البته ممکن است توافقی بوده باشد و امضا داده باشم  که مطمئن نیستم) است . با توجه به اینکه اکنون فقط گواهی اشتغال بکار از همان شروع کار را دارم ، میتوانم شکایت کنم ؟

جواب:بیمه کارکنان با توافق طرفین مبنی بر بیمه نشدن کارگر زائل شدنی نیست بیمه کارکنان جزء قواعد آمره و اجباری است بنابراین حتی اگر توافق محضری نیز باشد بی اعتبار می باشد. با توجه به توضیحات  شما می توانید با وجود مدارک از قبیل مدارک مربوط به درافت حقوق به هیاتهای حل اختلاف مراجعه و خواستار پرداخت حق بیمه های مربوطه شوید.

http://kar-bime.blogfa.com

https://t.me/joinchat/BgGXqD4ySzeLic5Q_mRRqg

اول ، وسط یا آخر سال بازنشسته شویم؟

اول ، وسط یا آخر سال بازنشسته شویم؟

محمد حسین قشقایی

 

پایان سال است ، سئوالات مربوط به بازنشستگی همیشه بخش عمده ای از پرسشهای خوانندگان را تشکیل می دهد، بنابراین در این شماره سعی می کنیم سئوالات و موضوعات کلیدی و پرکاربرد در حوزه بازنشستگی را مورد بررسی قرار دهیم . خوانندگان محترم می توانند پرسشهای خود را در زمینه های مختلف کار و تامین اجتماعی به آدرس ایمیلی که در بالای صفحه درج شده ارسال نمایند. تمامی سئوالات در همین صفحه پاسخ داده خواهد شد.

1- حداقل سابقه لازم جهت احراز شرایط بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی 10 سال است. بنابراین سابقه کمتر از 10 سال با وجود شرایط سنی لازم مانع برقراری مستمری بازنشستگی است. مگر این که سنوات کسری تا ده سال به صورت یکجا از تامین اجتماعی خریداری شود. این مقرره در مورد بیمه شدگانی است که از شرایط  سنی لازم برخوردارند (آقایان 60 سال و خانمها 55 سال) ولی سابقه آنها کمتر از 10 سال است. این افراد می توانند با پرداخت حق بیمه سالهای کمتر از 10 سال (خرید سابقه بیشتر از سقف ده سال قابل پذیرش نیست)با 10 روز حقوق بدون رعایت ماده 111 قانون تامین اجتماعی که پرداخت حداقل حقوق را لازم دانسته بازنشسته شوند. برای این که یک شخص بتواند از حقوق پایه (حداقل حقوق تعیین شده توسط شورایعالی کار) برخوردار شود باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. بهترین حقوق بازنشستگی برای افرادی است که 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند و افزایش های حقوق سالانه نیز در پرداخت حق بیمه آنها اعمال شده باشد.

2-حداکثر سابقه قابل محاسبه در صندوق تامین اجتماعی 35 سال است. بنابراین چنانچه کسی بیش از سنوات مذکور دارای پرداخت حق بیمه باشد، در میزان مستمری اش تاثیری ندارد. بر این اساس فرمول محاسبه مستمری عبارت است از:

میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در دو سال آخر اشتغال ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه (که از ده سال کمتر و از 35 سال بیشتر نباشد) تقسیم بر 30.

قطعا اگر بیمه شده ای بتواند تا سقف 35 سال حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کند، حقوق مستمری بهتری دریافت خواهد کرد.

3-مبنای احراز شرایط بازنشستگی مفاد مندرجات مندرجات شناسنامه ای است که در بدو بیمه شدن به سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است. بنابراین چنانچه بیمه شده از طریق مراجع قانونی و دادگاه تغییراتی در سن خود ایجاد کند، مثلاً سن خود را افزایش دهد، ملاک عمل نبوده و مبنا همان سن فرد در شناسنامه اولیه خواهد بود و نمی تواند از طریق شناسنامه دوم، خدمات و مزایای بازنشستگی دریافت نماید. این قاعده در مورد  افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی نیز جاری است و تنها شناسنامه اولیه آنها ملاک عمل می باشد.

4- برای احراز بازنشستگی وجود شرایط سنی و سابقه توامان لازم است.

5-سوابق انتقالی از سایر صندوقهای بازنشستگی در احراز شرایط بازنشستگی ملاک عمل نبوده و این سوابق فقط در میزان مستمری تاثیر خواهد داشت. بنابراین بیمه شده ای که سوابق خود را از صندوقهای دیگر به سازمان منتقل کرده است باید حداقل سابقه (10 سال) را در سازمان تامین اجتماعی احراز کرده باشد.

6- بیمه شده خانمی که مستمری بازنشستگی دریافت می کند در صورت فوت همسر می تواند از مستمری همسر خود نیز برخوردار شود. یعنی از هر دو مستمری استفاده کند. ولی در صورت استفاده از مستمری  بازنشستگی، نمی تواند از بابت والدین خود نیز از مستمری بهره مند شود. در صورتی که خانمی شرایط دریافت مستمری بابت همسر و پدر خود را داشته باشد، فقط می تواند از مستمری همسر خود برخوردار شود.

7-تا پایان برنامه پنجم توسعه(تا پایان سال جاری)  چنانچه دستمزد مبنای کسر حق بیمه، بیمه شدگان در دو سال آخر خدمت با سالهای قبل از آن به صورت غیر متعارف افزایش یافته و این افزایشها نیز به دلیل ارتقاء شغلی نباشد، محاسبه میانگین دستمزد بر اساس 5 سال پایانی اشتغال صورت خواهد گرفت. افزایش متعارف مواردی است که افزایش حقوق بر اساس مصوبات شورایعالی کار، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی انجام گرفته باشد.

8-مستمری دریافتی از بابت بازنشستگی به موجب ماده 111 قانون تامین اجتماعی نباید از حداقل حقوق کارگری که هر سال توسط شورایعالی کار تصویب می شود کمتر باشد، مگر در مورد کسانی که زیر 20 سال سابقه داشته باشند که در این صورت مستمری پرداختی به میزان سنوات پرداخت حق بیمه آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد. 

۶۷ درصد شاغلان ایرانی، دیپلمه‌اند

۶۷ درصد شاغلان ایرانی، دیپلمه‌اند

 
 

۶۷ درصد شاغلان ایرانی، دیپلمه‌اند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش ۷میلیونی جمعیت دانش آموزی نسبت به دهه ۷۰ گفت: کاهش جمعیت دانش‌آموزی امروز به آموزش عالی رسیده است؛ تعداد داوطلبان کنکور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸۰۰هزار نفر رسید. شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز دچار تغییراتی شده و پسران دریافته‌اند راه اشتغال لزوما از تحصیل در دانشگاه نمی‌گذرد.

علی زرافشان با اشاره به چالش‌های برگزاری کنکور سراسری و سرنوشت قانون حذف کنکور اظهار کرد: مجلس شــورای اسلامی تاکنون دومصوبه درباره قانون کنکور داشته است. مصوبه اول درباره حذف کنکور بود که به مدت پنج سال اجرا شد و مصوبه دوم، قانون پذیرش دانشجو است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در قانون پذیرش دانشجو، سه روش برای پذیرش دانشجو در دانشگاه پیش‌بینی شده است که در روش اول پیش بینی شده ۸۵ درصد پذیرش دانشجو باید از طریق سابقه تحصیلی صورت گیرد. در روش دوم پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی و دروس عمومی ذکر شده و در روش سوم که درحال حاضر اجرا می‌شود پذیرش بر اساس سابقه تحصیلی، دروس عمومی و دروس تخصصی است. در روش سوم گفته شده باید ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق باشد اما اکنون دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و دولتی ۸۰ درصد ظرفیت خود را از این طریق جذب می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق گزارش سازمان سنجش بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها درمشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان کار نمی‌کنند. در واقع سرمایه کشور چند سالی در راستای تربیت افرد در رشته‌هایی صرف می شود که بازار کاری ندارد. البته این موضوع به تغییر هرم جمعیتی کشور و کاهش شدید میزان داوطلبان دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

زرافشان با اشاره به کاهش هفت میلیونی جمعیت دانش آموزی نسبت به دهه ۷۰ گفت: کاهش جمعیت دانش آموزی امروز به آموزش عالی رســیده است و میزان داوطلبان کنکور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸۰۰ هزار نفر در سال‌های اخیر رســیده اســت و به تبع آن شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز دچار تغییراتی شده و پســران دریافته‌اند راه اشتغال لزوما از تحصیل در دانشــگاه نمی‌گذرد. طبق اعلام وزارت کار ۶۷ درصد شــاغلان کشور دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشــگاهی هســتند.

وی ادامه داد: به همین علت است که آمارها می‌گویند آمار دانش آموزان از ۵۵۰ هزار نفر در پایه سوم متوسطه نظری یک مرتبه به ۴۳۰ هزار نفر در دوره پیش دانشــگاهی کاهش می‌یابد و افراد با مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز جامعه دانش آموزی به این نتیجه رسیده که مهارتی کسب کند و وارد بازار کار شود. رونق اشتغال و توسعه مهارت آموزی از برنامه‌های جدی دولت نیز هست و هدف گذاری رشد ۵۰ درصدی مهارت آموزی در برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

زرافشان گفت: برخی برآیندها حاکی از کمرنگ شدن کنکور است. تمام تلاش ما آن اســت که جریان عمومی پذیرش دانشجو در کشور به سمت سابقه تحصیلی برود و البته این مسئله و فرصتی که پیش آمده خیلی بادوام نیســت، چون بنابر پیش بینی های تغییر حرکت جمعیتی تا ۱۰ سال دیگر دوباره به جمعیت ۱۷ میلیونی دانش آموزی برمی گردیم و دوباره با درخواست زیاد برای ورود به دانشگاه مواجه می‌شویم.

وی افزود: اگر طی ۱۰ سال آتی این تغییر رویکرد فرهنگی و توجه به آموزش های مهارتی ایجاد و فرصت‌های خوب شغلی برای مهارت آموزان به وجود بیاید خاطرمان بابت عدم فشار کنکور در ۱۰ سال آینده آسوده می‌شود.

تعیین ۱۱۰ شغل سخت و زیان آور


معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تشریح کرد:

تعیین ۱۱۰ شغل سخت و زیان آور

 
 

تعیین ۱۱۰ شغل سخت و زیان آور

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از شناسایی و تصویب حدود ۱۱۰شغل سخت و زیان آور در قالب سیزده گروه شغلی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، محمد حسن زدا  با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در شورای عالی حفاظت فنی گفت: پیش از این تشخیص مشاغل گروه ب به عهده کمیته های پیش بینی شده در آیین نامه بود و این موضوع موجب اعمال سلیقه در مشاغل گروه ب می شد و به همین دلیل بیش از 1200 شغل در کمیته ها به عنوان مشاغل گروه ب رأی داده شده بود. اما پس از بررسی‌های لازم حدود 110 شغل در سیزده گروه شغلی احصا و به تصویب شورای عالی حفاظت فنی رسید تا از این به بعد کمیته‌های بدوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها طبق معیار‌های مشخص شده و دستور‌العمل واحد در خصوص درخواست بیمه شدگان برای بازنشستگی بر اساس مشاغل سخت و زیان آور تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به تعریف قانون درباره مشاغل سخت و زیان آور اظهار داشت : خوشبختانه در قانون به صراحت درباره ماهیت و ویژگی‌های مشاغل سخت و زیان آور بحث شده است اما به طور کلی باید گفت که مشاغل سخت و زیان‌آور به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست مشاغلی که ذاتاً جزو مشاغل سخت و زیان آور نیستند به عبارتی مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت آن شغل وابستگی دارد اما با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب از سوی کارفرما می‌توان سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد مثل تراشکاری و، جوشکاری و....

وی افزود: در مشاغل گروه اول که به نام گروه الف شناخته می‌شوند کارفرمایان کارگاه‌های دایرمکلفند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به سالم سازی، کاهش آلاینده‌ها، ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استاندارد‌های مشخص شده در قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوط (مصوب شورای عالی حفاظت فنی) و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام کنند. زدا ادامه داد: دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آورند و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی از سوی کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری کاهش یافته اما همچنان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود مثل غواصی و کار در معادن.

وی گفت: در تطبیق و تشخیص مشاغل گروه (ب) توسط کمیته‌های استانی ماهیت شغل و عدم امکان رفع صفت سخت و زیان‌آوری مطابق بند مذکور ملاک عمل است و خارج از موارد ذیل پس از رعایت ماده 2 آیین نامه اجرایی و تبصره آن و با تأیید کمیته‌های استانی برابر مقررات می‌تواند جزو گروه (الف) محسوب شود. زدا افزود: در خصوص مشاغل گروه ب تماس و یا کار مستمر در گروه های مورد نظر ملاک بوده لذا مشاغل مدیریتی، سرپرستی، پشتیبانی، خدماتی، اداری، کارشناسی، نظارتی و نظایر آنها که استمرار فعالیت فرد در خارج از محل فعالیت و شرح شغل مشمولین گروه (ب) مشاغل سخت و زیان‌آور است، از شمول گروه مذکور خارج است. به طور مثال کار در معادن صرفاً کارکنانی که مستقیماً در معادن مشغول فعالیت هستند مشمول گروه ب خواهند بود و اشخاصی که به دلیل ماهیت شغل به طور محدود و یا به دلیل سرکشی به طور موقت یا ساعتی به این مکان ها مراجعه می کنند مشمول این ضوابط نخواهند بود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: بجز کارهای در معرض پرتوهای یونساز و مواد رادیواکتیو به تشخیص سازمان انرژی اتمی که مشمول قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب مورخ بیستم فروردین ماه 1368 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن و سایر قوانین و مقررات مربوطه قرار می‌گیرند، فعالیت‌های گروه (ب) به شرح ذیل هستند:1- کار در معادن اعم از تحت‌الارضی یا سطح‌الارضی که ایجاب می‌کند کارگر در تونل‌ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج بپردازد.

1-1- کار استخراج شامل جداکردن یا منفجر ساختن مواد از سطح کار، حمل مواد عملیات مربوط به انفجار، اداره تأسیسات آب و برق در داخل معدن و به طور کلی هرگونه مباشرت و نظارتی که ایجاب نماید کارگر در تونل‌ها، راهروها یا میله‌های معدن انجام وظیفه کند.2- کار در حفر قنوات، چاه‌ها، فاضلاب‌ها، تونل‌های زیرزمینی و مخازن سربسته.3- تخلیه و حمل موادمذاب از کوره‌های مشغول به کار و کار مستمر در مجاورت کوره‌های ذوب به نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخارات زیان‌آور متصاعد از کوره باشد.4- کارگری که مستقیماً و مستمراً در امر تولید در کارگاه‌های دباغی، سالامبورسازی و روده پاک کنی اشتغال دارد و کار مستمر در گندآبروها - جمع‌آوری، حمل و دفن و بازیافت زباله به صورت غیرمکانیزه5- کارگری که مستمراً به امر جمع‌آوری و انتقال، انبار کردن کود (نظافت مستمر طویله، اصطبل، سالن‌های پرورش طیور) در واحدهای دامداری و طیور اشتغال دارد.6- کار مستمر و مداوم در فضای باز و در ارتفاع بیش از 5 متر از سطح مبنا روی دکل‌ها، اتاقک‌های متحرک، داربست‌ها و اسکلت‌ها.7- کار مداوم روی خطوط و پست‌های انتقال برق با فشار شصت و سه کیلوولت و بالاتر.8- مشاغل شن‌پاشی، پخت آسفالت دستی، قیرپاشی و مالچ‌پاشی.9- کار در محل‌های با فشار محیط غیرمعمول از قبیل غواصی.10- کار مستمر در محیط‌هایی با فشار صوتی بسیار بالا که امکان کنترل یا حذف آن در محیط با حفاظت از دستگاه شنوایی با وسایل حفاظت فردی امکانپذیر نیست.11- کار در امور سمپاشی باغ‌ها و اشجار و مزارع و ضدعفونی اماکن و طویله‌ها و آشیانه‌های مرغداری در زمان سمپاشی.12- کارگری که مستقیماً در امر تولید و ترکیب سموم و حشره‌کش‌ها در زمان انجام کار اشتغال دارد.13- کار با وسایل دارای ارتعاش که با وجود رعایت مقررات حفاظت فنی و ایمنی در حد غیرمعمول باشد و برای سلامتی کارگر زیان‌آور باشد.

زدا تأکید کرد: با توجه به ظرفیت مذکور در آیین‌نامه در صورت ضرورت و پیشنهاد کمیته‌های استانی هر شش ماه یک بار فعالیت‌های مصوب فوق قابل طرح در شورای عالی حفاظت فنی خواهد بود.معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره شرایط برخورداری از قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بیمه شدگان گفت سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم (5/1) سال محاسبه خواهد شد.  به گفته وی بیمه‌شدگانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته‌اند، به یکی از حالات زیر می‌توانند از مزایای بازنشستگی وفق قانون مذکور بهره‌مند شوند.الف - افرادی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور (مخل سلامت) اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

ب - کسانی که فاقد شرط سابقه مقرر در بند الف بوده، لیکن متقاضی استفاده از سایر بازنشستگی مقرر در ماده 76 قانون تأمین اجتماعی و تبصره‌های ذیل آن بوده و حداقل یک سال در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه آنان در کارهای سخت و زیان‌آور یک سال و نیم محاسبه خواهد شد.

زدا افزود: در حال حاضر بیش از 290 هزار نفر با استفاده از قانون سخت و زیان آور بازنشسته شده اند.

۸کشور برتر برای زندگی در دوران بازنشستگی

۸کشور برتر برای زندگی در دوران بازنشستگی

 
 

۸کشور برتر برای زندگی در دوران بازنشستگی

فهرست بهترین کشورها برای گذراندن دوران بازنشستگی از نظر مزایا، رفاه و هزینه های زندگی اعلام شد.

به گزارش بورد آرتیکلز، سازمان تامین اجتماعی آمریکا اخیرا اعلام کرده است حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته آمریکایی در خارج از این کشور دوران بازنشستگی خود را سپری می کنند. در رده بندی بازنشستگی اعلام شده، علاوه بر هزینه ها و مزایای زندگی، معیارهای دیگری چون کیفیت زندگی نیز مد نظر قرار گرفته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس هشت کشور برتر برای گذراندن دوران بازنشستگی عبارتند از:

۱- کاستاریکا: این کشور با آب و هوای ملایم و حمایت های مناسب از بازنشستگان خارجی، مناسب ترین کشور این فهرست تعیین شده است و با حقوق بازنشستگی معادل ۱۰۰۰ دلار می توان از کیفیت زندگی بالایی بهره مند شد.

۲- مکزیک: مکزیک در حال حاضر میزبان حدود یک میلیون بازنشسته خارجی از کشورهای مختلف است، به علاوه آشنا بودن درصد بالایی از جمعیت این کشور با زبان انگلیسی و فرصت های اقامتی ویژه افراد بالای ۶۰ سال، مکزیک را به مقصدی برتر برای بازنشستگان تبدیل کرده است.

۳ - پاناما: اقتصاد پررونق و مناظر طبیعی، پاناما را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است و با حقوقی در حدود ۲۰۰۰ دلار در ماه می توان زندگی خوبی در این کشور داشت. هم چنین دولت این کشور تخفیف های ویژه ای را برای بازنشستگان در نظر می گیرد.

۴ - اکوادور: اکوادور یکی از معدود کشورهایی است که دارای تنوع آب و هوایی بسیار زیادی است. هزینه های پایین حمل و نقل در این کشور باعث می شود خیلی نیازی به خرید خودرو نداشته باشید.

۵ - مالزی: بازنشستگانی که مالزی را به عنوان خانه خود برای گذراندن دوران بازنشستگی انتخاب می کنند، از رفاه و آرامش این کشور لذت خواهند برد. در این کشور شما خانه های ارزان قیمتی برای اجاره، مراکز خرید خوب و غذاهای متنوعی برای خوردن پیدا خواهید کرد.

۶- کلمبیا:  کسانی که به دنبال زندگی با سطح بالا و قیمتی کم هستند، می توانند روی کلمبیا حساب کنند. در این کشور می توان با ماهی ۱۷۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار خانه هایی مجلل اجاره کرد.

۷ - پرتغال: سالمندان زیادی از سراسر جهان، پرتغال را به دلیل آب و هوای گرم و فرصت های اقامتی آن انتخاب می کنند. این کشور که یکی از امن ترین کشورهای جهان است به دلیل ارزان بودن خود معروف است و یک زوج بازنشسته می توانند امیدوار باشند با حقوقی معادل ۱۵۰۰ دلار در ماه زندگی مناسبی داشته و از امکانات درمانی خوبی بهره مند شوند.

۸ - نیکاراگوئه: این کشور برای علاقه مندان به طبیعت گزینه بسیار مطلوبی است و علاوه بر هزینه زندگی پایین، دولت این کشور از بازنشستگان حمایت های خوبی دارد. هر پولی که خارج از این کشور به دست آورید از مالیات معاف خواهد بود.

پرسش و پاسخ

اگر در پايان قرار داد كارفرما قرار داد را تمديد نكند كارگر حق شكايت و استفاده از بيمه بيكاري را دارد؟

قشقایی: در صورتی که قرارداد مدت موقت باشد برای این که شخص بتواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند باید حتما در آخرین کارگاه دارای یکسال سابقه پرداخت حق بیمه باشد. در صورتی که قرارداد دائم باشد نیازی به داشتن سابقه یکسال در آخرین شرکت نمی باشد ولی فرد در مجموع باید حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. در قراردادهای مدت موقت در صورتی که اخراج زمانی اتفاق بیفتد که هنوز قرارداد پایان نیافته در این حالت نیز شخص بیمه شده بیکار مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهد بود.

پیگیری لایحه خدمات کشوری در جهت تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رفع معضل بیکاری

بیگدلی، نماینده مجلس: پیگیری لایحه خدمات کشوری در جهت تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رفع معضل بیکاری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از اختصاص بیشترین زمان جلسات کمیسیون متبوعش در سال ۹۷ به پیگیری لایحه خدمات کشوری در جهت تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رفع معضل بیکاری خبر داد.

احمد بیگدلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه برای تعیین وضعیت نیروهای قراردادی با یک معضل دو سویه مواجه هستیم گفت: هم‌اکنون از یک طرف هزینه ‌های جاری دولت بالا بوده، کما اینکه چهار میلیون کارمند دولتی داریم که هزینه اداره آنها برابر با هشتاد درصد از بودجه جاری کشور است، از سوی دیگر تعداد زیادی از نیروها به صورت قراردادی مشغول به کار هستند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در اغلب کشورهای دنیا تنها یک روش برای استخدام نیروها وجود دارد ولی در ایران روش‌های مختلفی اعم از قراردادی، پیمانی و رسمی وجود دارد که خود استخدام قراردادی نیز به شکل‌های مختلف پروژه‌ای و یکساله اعمال می‌شود که مهم‌ترین اشکال در روند استخدامی کشور بوده که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلات مهمی که در مسیر استخدام نیروهای قراردادی وجود دارد این است که سازمان اداری و امور استخدامی هیچ تعهدی برای رسمی کردن این افراد را تقبل نمی‌کند، کما اینکه این موضوع در قراردادهای آنها نیز درج شده، و این در حالی است که تعداد زیادی از نیروهای فعال در وزارتخانه‌ها و سایر نهادها و بخش‌های دولتی به‌صورت قراردادی مشغول بکار شده‌اند.

بیگدلی خاطرنشان کرد: امسال فرست مناسبی است که هم در قالب تصویب قانون یک بار برای همیشه وضعیت نیروهای قراردادی را تعیین تکلیف کنیم و هم قانونی برای نحوه استخدام نیروها در بدنه دولت ایجاد کنیم که حداقل برای 20 سال آینده کارایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته استخدام رسمی نیروهای قراردادی خود یک بار مالی سنگینی را بر دولت تحمیل می‌کند که تعدیل این وضعیت نیز نیازمند تجدیدنظر در وضعیت بازنشستگان است، چرا که هنوز برای این بخش قانون واحدی نداریم، کما اینکه بسیاری از کارفرمایان در این مورد مطابق با قوانین خود به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

قانون استخدامی باید متناسب با نیاز روز مورد بازنگری قرار بگیرد

بیگدلی یادآور شد: پیش از این برای استخدام نیروها مطابق با شرایط اعلام شده با شرط برخورداری از مدرک لیسانس برای 35 سال خدمت آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما قانونی که در آن زمان تصویب شد در شرایط کنونی کارایی ندارد، کما اینکه ممکن است قانونی که در این دوره از مجلس هم تصویب کنیم، برای بیست سال آینده کارایی نداشته باشد، به همین دلیل باید متناسب با نیاز روز جامعه قوانین استخدامی به صورت ادواری مورد بازنگری قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: هم‌اکنون به دلیل افزایش تعداد جوانان تحصیلکرده بیکار باید شرایط بازنشستگی را نیز آسانتر کنیم تا در پی آن بتوانیم هم تعدادی نیروی جذب کنیم و هم نیروهای قراردادی را تبدیل وضعیت کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رفع مشکلات کنونی به نحوه پیشنهاد دولت در لایحه خدمات مدیریت کشوری بستگی دارد تاکید کرد: احتمال دارد سال آینده بیشترین زمان جلسات کمیسیون اجتماعی به پیگیری و بررسی این لایحه اختصاص یابد که به دنبال آن بتوانیم با ارائه راهکاری منطقی، قانونی برای تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و رفع معضل بیکاری ایجاد کنیم.